Läge att öka i svenska fonder

Hej!

Jag är intresserad av era tankar kring att dollarn nu passerat 11 kronor. Är det fortfarande klokt att investera i en global fond? Historiskt har dollarn inte legat många år på en sådan hög nivå som nu.

Jag köper hela resonemanget om att äga hela höststacken men tycker att valutakurserna ställer till svårigheter i resonemanget. Säg att dollarn inom några år är tillbaks runt 8 kronor då faller ju globalfonderna kraftigt.

Så min fråga är tänker jag fel om jag nu en period när dollarn ligger så högt skiftar om till att investera 100 % i Sverige?

1 gillning

Hej!

Ja, det tycker jag!

Varför tycker du det? Inget med valutakurser ändrar på det resonemanget.

På vilket sätt kan du placera ditt kapital under tiden fram till 1 USD motsvaras av 8 SEK med samma diversifiering? Om den relationen ens någonsin uppstår igen, en framtidsspekulation så god som någons. Det vill säga, vad är det likvärdiga alternativet för din portfölj?

Det kan du nog bara svara på själv. Det är givetvis mer riskfyllt att investera 100 procent av ditt kapital på Stockholmsbörsen och det är inte säkert att du kan få en lika god riskjusterad avkastning.

Själv har jag överviktat Sverige lite mer än vanligt under året eftersom börsen gått ner så kraftigt, men jag skulle inte rekommendera en 100-procentig allokering till det. Det har inte med valutakursen att göra.

I mina basportföljers målallolering motsvaras svenska börsen av 15 procent, men för tillfället har jag en 24-procentig exponering.

2 gillningar

Tack för svar.
Det jag inte hänger med på är varför valutakurserna inte påverkar höstacksresonemanget. När vi ser så kraftiga förändringar i valutan som nu påverkar det ju avkastningen väldigt mycket

1 gillning

FEDs politik har onekligen en känsla av dollarn är vår valuta men ert problem över sig.

Hittills har globalfonder stått emot kursraset just tack vare valutaeffekten, samtidigt är vårt pris för nya köp i höstacken högre. Ser det inte som självklart att dollarn kommer falla tillbaks mot tidigare nivåer i närtid, men just nu månadssparar jag 50 / 50 mellan Sverige och Global indexfonder.

Ja, globalfonder och usafonder har i år gått mycket bättre än Svenska p g a att dollarn stigit i värde.

Den som har en globalfond har fått del av vinsten av USD, för ca halva innehavet är USA aktier.
När kronan och andra valutor (inte USD) stiger kommer dessa stärka den andra halvan av globalfondens innehav.

1 gillning

Tycker att du fick ytterligare ett argument för att fortsätta investera globalt av @TunderTarFyr.

Men…

Det är för att valutakurs inte är en faktor i CAPM eller marknadsportföljen som resonemanget bygger på.

”Höstacken” blir inte mindre en ”höstack” bara för att du köper höstacken i en valuta som är svagare än vad delar av höstacken handlar med.

Här kan du läsa om CAPM, dess grundantaganden och kritik mot modellen:

Eftersom valuta inte ingår i en modell för portföljteori ska man inte ta den i beaktande vid investeringar? Jag är inte helt med på varför och du får gärna förklara. Hade inte modellen varit ännu mer fulländad om den dessutom tog med valutakurs som ett kriterie eller en tillgång att diversifiera?

Personligen ser jag en rätt stor uppsida i att sälja av tillgångar i USD och sedan köpa tillgångar i SEK som av allt att döma kommer stiga när fed pivoterar. Detta såg vi förra veckan när det blev ett rally följt av dollarfall för att australiens centralbank bara höjde med en punkt.

Ett av sakerna som tyvärr ligger svenska marknaden i fatet är att Sverige är en del av Europa, som mer eller mindre kollektivt verkar vara på väg in i en recession/stagflation. Det är verkligen inte lätt att investera för tillfället.

1 gillning

Ledsen för sent svar, det har inte prioriterats på min att-göra-lista.

Man kan ta valuta i beaktande vid investeringsbeslut, om man kommit fram till att det kan vara fruktsamt. Men valuta är de facto inte en faktor som påverkar portföljteorin om att investera i hela ”höstacken”! Tillgångarna fungerar nämligen oberoende av valutan.

På lång sikt kan man dessutom räkna med att eventuella fluktuationer i SEK/USD jämnar ut sig, medan det på kort sikt kan finnas en chans att det lönar sig med att övervikta SEK-investeringar, läs att tajma marknaden.

Som du kan läsa i inlägg 2 har jag personligen tagit det bettet, men jag är medveten om att det är mer riskfyllt och att det är ett avsteg från min långsiktiga strategi om att investera i en nära marknadsneutral portfölj.

OK tack för input då tänker vi rätt lika att det är ett avsteg men såvida inte dollarn ska fortsätta upp mot nya nivåer så är det sannolikt ett bra läge att övervikta mot Sverige.

Vi tänker lika om att det är ett avsteg, ja.

Men vi tänker inte lika om att valutakurserna ”ställer till svårigheter i resonemanget” om att investera marknadsneutralt, som du skrev i ämnesstarten.

Huruvida USD blir starkare eller svagare gentemot SEK är spekulation som jag inte är skickad att sia om.

Jag har inte överviktat Sverige på grund av valutarörelser utan som jag skrev:

Sorry om det verkar konfrontativt av mig, men jag vill vara tydlig med min investeringsstrategi.

Svenska småbolagsfonder har i år gått ner 40-50%. Jag tror att det finns en väldig potential här, långt mycket bättre än en global indexfond.

När detta kommer att ske vet ingen men att det kommer att avspegla sig i kurserna är givet. Vi får avvakta och följa utvecklingen.

Det finns det, men med tanke på att det är en hel del små tillväxtbolag i fonderna så blir det mindre intressant. Småbolag är intressant om man kan köpa de billigt (värde), och kanske att de är även av bra kvalitet. Risken ökar dock med det förstnämnda för det brukar inte vara de bästa bolagen som är billiga.

Det fina med fonder är att om de ingående bolagen är dåliga kommer inte heller fondernas kurs att stiga.

Att fondernas bolag värderades till dubbla värdet för nio månader sedan visar att tilltron till bolagen då var stor. Den tilltron skulle kunna komma tillbaka om börshumöret blir lite gladare. Men det måste visa sig först innan det är värt risken att köpa in sig.

Det handlar snarare om makroläget. Bolag som värderas högt för att de anses kunna växa blir det svårare för i ett annat marknadsläge. Hur ska det visa sig vara värt risken?

Du lutar dig mer mot makro och nyckeltal medan min synvinkel är mer teknisk via kursutvecklingen.

Tack för svaret. I min mening är det mer rationellt att övervikta Sverige på grund av den historiskt låga valutakursen. Valutakursen är som du själv skriver antagligen något som kommer jämna ut sig i framtiden. Det tyder på att SEK/USD kommer gå upp.

Att istället övervikta den svenska marknaden på grund av att priserna fallit anser jag alltså vara mindre rationellt. I min mening finns det tendenser till anchoring om man fäster allt för stor vikt vid aktiers tidigare prissättning. Jag säger inte att det är det du gör, men att det finns risk för att det kan tyckas billigt bara för att samma aktie/fond tidigare hade ett högre pris.

1 gillning

Med andra ord korta USD som BEAR USDSEK X1 AVA 1Avanza? Den traden har alla tillgång till, inklusive hedgefonder och så vidare. Vilket inte betyder att kronan inte kommer bli starkare. Vad investerar dom i istället? Amerikanska statspapper med 4% ränta?

Artikel på ämnet från Henning Hammar

Utifrån dessa uppskattningar kan alltså Stockholmsbörsen ge dubbla avkastningen mot globalindex kommande 10 år. Det låter mycket och det finns inga garantier att det sker, men oddsen ligger på en högre avkastning för Stockholmsbörsen.

Man måste väl ändå älska Henning och hans backtester! Tack för artikeln. Det ger ytterligare stöd till vårt resonemang.

Intressant men det är inget för mig. Jag håller mig till det jag förstår mig på.