Jan när startar vi en fond?

Den här artikeln fick mig att häpna. Deras avgifter gör att de täljer guld med smörkniv. Detta om något borde vara ett bra argument för att tänka på vilka avgifter man betalar för sina fonder.

Nästa fundering är @janbolmeson när startar vi en fond? :slight_smile: :heart:

13 gillningar

Aktivt förvaltade fonder kommer dö ut. Kom ihåg var ni hörde det först!

1 gillning

Vore det inte lite motsägelsefullt, isåfall får Jan skapa en global Indexfond som har billigare arvode än andra spelare :wink:

2 gillningar

Perhaps, men sålänge folk tar bankmäns rådgivning som just råd så kommer det ta ett långt tag innan det kommer hända.

1 gillning

Deras “Aktiefond” förvaltar 38 miljarder kronor och har underpresterat OMX30 med utdelningar kontinuerligt. För detta tar de hos Avanza ut 1,31% i förvaltningsavgift. Som hittat. För ägarna av Didner & Gerge som aktiebolag.

6 gillningar

Tänk på att Avanza / Nordnet ofta tar hälften.

Men ja, jag kan säga att jag också kollar på det där ibland och känner att jag utifrån ett pengaperspektiv gör helt fel saker. :roll_eyes:

4 gillningar

Också indexfonder drar in stora pengar även när de backar. Alla fonder fungerar ju på det viset, inga konstigheter egentligen.

Felet, om det nu är ett fel, ligger på vår sida som har pengar i fonder som går dåligt. Vi är inga offer. Vi har alltid ett val. När vi gjort vårt val måste vi stå för konsekvenserna. Inga konstigheter.

3 gillningar

Billigaste indexfonder kostar 0 till 0,20% i förvaltnings avg medan dyra aktiva fonder kostar mellan 1,4% till 2,5% i avg. Det är så stor skillnad på hur mycket banken och förvaltaren tjänar på det eller hur ? :wink: . Billigaste indexfonder följer ett index och för ett minimalt avg om man är smart och väljer de biligaste. Men dyra aktiva fonder tar riktigt dyra avg och då får du vad du får tillbaka medan de får det bra varje år utan att behöva prestera för det. :person_tipping_hand: . Banken är största vinnaren när de tar in 50% av den dyra avg och därför rek deras bankförsäljare dyra aktiva fonder till sina kära lojala okunniga kunder :grin:

Absolut. Även om det kostar mer att driva en aktiv fond toppar de säkert upp avgiften för att tjäna ännu mer. Men vi har alla möjlighet att välja fritt bland alla fonder och därför är det också vi som är ansvariga för hur det går. Så tänker jag.

Du fattar också att många som sitter i dyra aktiva fonder har inte valt de själva. Det gjorde bankförsäljaren åt de .

5 gillningar

Det där är ju trist och säkert inte ovanligt. Att släppa kontrollen och överlåta ansvaret på andra kan ha sina risker. Och kosta.

1 gillning

Det är så det fungerar när majoriteten träffar sina bankrådgivare och då blir den dyra bland fonden som hen har valt åt de som de ska spara i till pensionen eller tills barnet fyller 18 år :+1:

1 gillning

Vad är det som kostar mer i en aktiv fond? Transaktionsavgifter går inte till fondförvaltarna, och det är en väldigt liten del av fonden, exempelvis 0,06 av 1,59 för TIN Ny Teknik.

De s.k. analytikerna är inte direkt underbetalda. Indexfonder har inga sådana.

2 gillningar

Sedan ska man inte underskatta jobbet i driva en indexfond, det är ett hantverk det med. Bara balansering i en indexfond vet jag är en konst i sig och att inte råka ut för arbitrage etc.

Återigen i kommentarerna ovan - jag tycker att man ofta glömmer bort Avanza / Nordnet - de får halva avgiften… jag är ju mer skeptisk till värdet de skapar…

5 gillningar

Det gäller alla banker eller hur ?

2 gillningar

På en Swedbank fond behåller ju Swedbank 100 procent på avgiften inom koncernen om den säljs hos dem. Incitament för dem att hålla ”samma pris” som avanza trots att intjäningen är dubbel. Så som jag förstått det iaf.

1 gillning

Inte här faktiskt. :slight_smile:

1 gillning

Nja. Uppstickare som SAVR kapar exempelvis 51 punkter på just TIN Ny Teknik SAVR | För dig som älskar investeringar

Hur kan ni ha så låga avgifter? | Frågor & svar | SAVR.

SAVR återbetalar hela den provision vi får från fonderna direkt till dig som kund. Vi erbjuder exakt samma fonder som alla andra, men tar alltså inte ut den ersättning som säljaren av fonden normalt får från fondbolaget

Men det kostar kapital att bygga upp den modellen också… Till skillnad från Didner & Gerge ovan! :grimacing:

3 gillningar

Om jag vill ha en teknik fond väljer jag en av de 2 utan rabatt :joy: . Men undviker branchfonder till 100% i vanliga fall :+1:

1 gillning