Jag sitter och är konstant nojjig / orolig över allt som händer i världen och hur liten vår valuta är under stora hela. Att det ska hända något så att SEK tappar stora delen av värdet mot EUR & USD.
Är jag bara fånigt som har dessa mer eller mindre katastroftankar?
Hur ser det ut med möjligheter att investera i USD & EUR istället för i SEK och hur minimerar man växlingskostnader när man väl plockar ut pengarna i sek. Eller kan man ha ett kort kopplat så man handlar i EUR när man använder kortet.
Nu blir det nästan komiskt rikatillsammanstypiskt, men investera i globala indexfonder så slipper du valutarisken då du investerar i företag och dess vinster. Att spekulera i valuta är inget annat än just spekulation.
Man kan ju t.ex. gå till ett växlingskontor och växla sina SEK till EUR och USD. Eller så köper man något finansiellt instrument som är lång i USDSEK eller EURSEK. Man kan ju även skaffa ett bankkonto som är noterat i EUR eller USD, antingen på en svensk bank eller en utländsk. Sen sätta in sina pengar där. Det går ju att koppla ett uttags-/kreditkort till kontot precis som du gör med ett konto i SEK på en svensk bank.
Men precis som att du åker på en växlingsavgift varje gång du använder ditt svenska uttags-/kreditkort från bankkontot noterat i SEK när du är utomlands och betalar med kortet eller tar ut pengar med det, så kommer du att åka på en växlingsavgift varje gång du ska använda ditt uttags-/kreditkort här i Sverige, för kontot som är noterat i USD eller EUR.
För att minimera växlingskostnaderna får man väl syna bankernas villkor och välja de alternativ som har fördelaktigaste villkoren. Jag kan tänka mig att det skiljer en hel del.