USD arv, vad göra, vart hjälp?

Hej! Långtids-”lurker” och postar för första gången.

Jag har fått en mängd USD (nästan miljonen i sek) från släkting utomlands som min del av ett arv som ligger på ett valutakonto i en av storbankerna.

Jag inte vill växla just nu pga avgifter och flexibilitet. Det går ingen nöd på svenska kronor i mitt hushåll. Kanske behöver delar av det i framtiden om det behövs för bostadsköp (tidigast 5 år). Tänkte kanske placera en del i någon billig indexfond om det går. Har lite svårt att resonera klart för att det är dollar och för att det är så stor mängd :frowning:

Vart kan jag få hjälp med det här? Och det kanske ändå är lämpligt med professionell rådgivning så att man inte för något för tokigt - kan man få det i Sverige och var i sånna fall? Tacksam för alla svar :pray:

Hej! Kul att du börjar posta och inte bara lurka :slight_smile:

Har du sett följande avsnitt? Handlar just om när man fått ett arv.

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med USD-biten, men finns säkert andra här med erfarenhet av det :+1:

Att hitta billiga indexfonder och en risknivå som passar din livssituation klarar nog vi på forumet utmärkt utan extern dyr rådgivning :+1:

Är väl tre frågor i ett som jag ser det

• Hur hantera stor summa pengar som kommer plötsligt: Se @Johanns svar!
  • Hur investera c:a 1 mkr som behövs om >5 år: Där kan du t.ex. använda Lysas bedömning av din riskvilja för att få ett bra svar, eller välja någon av RikaTillsammans-portföljerna.
  • Hur hantera USD relativt SEK: Det löser du automatiskt om du investerar i globala indexfonder, då behåller du trots allt framförallt en exponering i USD. Vill du av någon anledning undvika räntefonder i SEK (t.ex. för att pengarna ska användas till att köpa hus i USD om fem år) så kan du välja t.ex. billig amerikansk korträntefond, eller bara låta pengarna ligga på valutakonto med 0% ränta tillsvidare.

Tack för svaren! :blush:

Skulle kunna tänka mig lägga en del av pengarna i någon slags billig ETF som handlas i USD så att man slipper växlingsavgifter - men jag vet inte vart det är smidigast att göra det. Föredrar i sånna fall storbanker för att ha möjlighet att klampa in i kontor och få saker gjort. Känner till att Nordnet har valutakonton - men har ingen erfarenhet av deras kundservice.

Eller Ska man ta växlingskostnaden på en gång och hoppas att man inte tappar ”värde” för att dollarn stiger 10% dagen därpå?

Sen vet man aldrig vart i välden man är om 5-10år - gissningsvis är jag kvar i Sverige men karriären/sambons karriär kanske tar oss utomlands. Tyvärr känner jag mig egentligen redan ganska ”överexponerade ” mot svenska marknaden och kronan då jag äger bostadsrätt i en storstad utan lån (som endast blev möjligt från ett annat arv).

Sammanfattningsvis, tror jag att jag överkomplicerar det hela egentligen och tänker för mycket…

Tillägg: Är ganska säker på hur jag ska fördela mellan kontanter, räntor och aktiemarknaden. Tänkte köra två hinkar :
Hink 1: 5-års horisont 80% sparkonto med ränta och resten aktiemarknaden i index.
Hink 2: sparande med 100% exponering mot aktiermarknaden likt resten av mitt månadssparande. Har många år kvar till pensionen.
(Hink 3: har ett sparkonto med ränta med 1 års minimiutgifter ordnat redan)

• ser detta rimligt ut?

Du tar även risken att det omvända sker, att dollarn fallet relativt SEK.

I praktiken är det valutaspekulation.

Räkna på hur stor växlingsavgiften är och hur relevant den är på den ränta du kan få.

Om du inte ser någon större sannolikhet för att du ska flytta till USA (alt. köpa något större i dollar) så skulle jag växla direkt, finns ingen anledning att vänta tänker jag. Sen kan du ju köpa en globalfond eller liknande om du fortfarande vill ha exponering mot dollar (alt. inte vara så överexponerad mot SEK).

Jag gör en en hel del överföringar från vår amerikanska bank till Sverige. Jag hade tagit tillvara på den gynnsamma växlingskursen bums. Men flytta inte via banken utan välj tex Wise för bättre växlingskurs.

Om du vill behålla pengarna i USA så undvik storbankerna och ta istället Charles Schwab eller liknande. Med det valet sänker du många avgifter.

Kom ihåg att du är väldigt begränsad i din handlingsfrihet om du inte har ett amerikanskt ss nummer.

1 gillning

Jag har skaffat ett Revolut-kort (premium) för att växla kostnadsfritt. Jag flyttar pengar från valutakonto i Swedbank till Revolut, sen växlar jag och skickar tillbaka dit jag vill ha pengarna med Iban. Lite krångligt, men jag vill inte ge en krona till Storbankerna i onödan! :smile:

1 gillning