Hej, om man nu ska köpa amerikanska aktier. Hur skyddar man sig mot valutan(som förövrigt är extremt hög just nu) ?
Tillexempel : Jag köper 1 x Microsoft för 224,84 dollar = 2363 kronor. Aktien ligger kvar på samma värde i dollar men dollarn går ner i värde till säg 8 kronor vilket gör så att jag förlorar pengar. Då är aktien helt plötsligt värd 1800 kronor. Hur räddar jag det?
Det är därför en global indexfond är så bra för den sprider valutarisken över många olika valutor. Men om du verkligen vill minimera den risken så kan du investera i svenska bolag. Då får du koncentrationsrisk istället.
@janbolmeson har skrivit ett långt inlägg på ämnet där du även kan lära dig om hur valutahedging fungerar:
Själv ser jag det som en del av den risk jag är beredd att ta. Kan ju lika gärna gå åt andra hållet.
Du köper aktier i dollar, dvs. du har ett valutakonto i USD - då blir du inte berörd. Du får heller ingen effekt om dollarkursen går upp.
Däremot berörs du vid tillfället du växlar, men det styr du ju mer själv.
Vet ni vad som gäller om man skulle köpa någon av dessa ETF:er på ett Aktiekonto med Euro aktiverat vid en utdelning? Eftersom de är registered i Irland belastas inte utdelningar med utländsk källskatt, dock med 30% svensk skatt ty Aktiekonto och inte ISK/KF? Vet ni om utdelningen faller ut i Euro eller kommer den automatiskt växlas och betalas in på Aktiekontot som SEK vid mottagandet på Avanza/Nordnet? https://rikatillsammans.se/forum/t/limited-partnerships-i-kf/45009/17