USD ($) framtid närmaste 20 åren? Överanalyserar jag?

Efter att ha läst en jäkla massa är jag i slutskedet av att skeppa in en mille på interactive brokers i Vanguard FTSE All-World UCITS för långsiktigt spar (10+ år).

Nu har jag dock börjat tänka på valutafluktuationer då pengarna kommer skeppas som EUR, men sedan investeras i USD och senare i framtiden cashas ut som EUR.

Först och främst frågar jag mig själv om jag ens bör bry mig om det här vid sådant långsiktigt spar eller om jag överanalyserar. Ponera att USD har tappat 30% mot EUR när jag ska casha ut. Då har jag 30% mindre avkastning, men förhoppningsvis har jag ändå gått tillräckligt med plus för att täcka detta.

Och detta vore under väldigt dåliga förutsättningar.

Men samtidigt hör man om hur mycket pengar USA trycker vilket gör mig lite orolig att USD kanske har tankat 80% mot EUR om 10 - 20 år. Det vore ganska katastrofalt för investeringen.

Vill man då vara safe, kan man ju istället trycka in alla pengar på ett fast räntekonto med 4% ränta där pengarna ligger i EUR och inte påverkas.

Vad är era tankar kring detta? Hur resonerar ni kring just valutafluktuationer? Det är väl samma sak mellan SEK och USD när ni investerar i fonder via svenska banker? (Jag bor på Malta).

Investerar betydande del av kapitalet i guld etc:er för att inte behöva oroa mig för Fiat valutor.

I princip alla global fonder har exponering mot USD. Fonden (UCITS) handlas i EUR så det är inga problem. Det är Vanguard som står för växling inom ramen för avgiften.

Jag tycker den fonden är bäst, jag kör den också för mina Euro investeringar.

För fixed income håller jag mig till Euro exponering (home bias)

Tänk på att du inte köper USD. Du köper företag, där några sköter sina affärer genom USD. Företag som kan påverkas av olika valutors förändringar.

Det är alltså inte samma som att växla dina pengar till USD.

4 gillningar

Blir det inte en växling dock när fonden listas som USD?

Om 1 andel är värd $100 och EUR mot USD är 1:1, då får jag en andel för €100.

Men om EUR mot USD imorgon är 0.5:1, då måste jag lägga €200 för samma andel?

Jag känner mig riktigt trög här, haha.

Det spelar ingen roll vad du har för valutor emellan (annat än ev växlingsavgift). Det enda som spelar roll är vad du har i ändarna (och bara i det ögonblick du säljer/köper).

I det här fallet aktier i ena änden och SEK i andra änden?

Se valutor som ett överföringsprotokoll—det är bara relevant i själva överföringen. Vid övriga tillfällen bör man inte sitta på pengar, bara tillgångar.

1 gillning

Valutan spelar ingen roll i detta sammanhang.

2 gillningar

Bra val av ETF. Jag har också denna i en portfölj (VWCE).

Som andra redan påpekat är det innehavet du bör fokusera på och då spiller det ingen roll om en ETF handlas i EUR/USD/SEK :wink:

Finns lite bra info om denna här också: https://www.justetf.com/en/etf-profile.html?isin=IE00BK5BQT80

Tillägg till ovan:

Du kan såklart fundera på att dela upp så du har 25-50% i ett fasträntekonto och resterande i ETF’en om det får dig att sova bättre :slight_smile:

Eller varför inte lägga en slant i Vanguards egen aggregate ränte ETF:
Vanguard Global Aggregate Bd UCITS ETF(finns eurosäkrad i utdelande eller akkumulerande).

Om du köper en USD denominerad tillgång typ en fond, ETF, aktie eller ett hus för EUR får du definitivt valutarisk på köpet.

Om du vill undvika valutarisk kan du köpa en likadan, men något dyrare, valutasäkrad ETF

Menar du alltså att det är en annan valutarisk om man köper Nordea på Stockholmsbörsen (SEK) än om man köper Nordea på Helsingforsbörsen (EUR)? Det låter orimligt.

1 gillning

Om du använder en valuta för att köpa en tillgång i en annan valuta och inte samtidigt säljer den valutan kort får du valutarisk. Varför skulle det inte vara så?

Hur menar du att den valutarisken skulle se ut? Hur har de som ägt Nordeaaktier från Stockholmsbörsen till exempel påverkats annorlunda än de som ägt Nordeaaktier från Helsingforsbörsen nu under det senaste året när SEK fallit med runt en tiondel mot EUR?

Vet inte vad Nordea har med saken att göra.
Om du som svensk investerar i en aktie i SEK är din avkastning endast avhängig den aktiens resultat. Om du äger en aktie i EUR är din avkastning en kombination av aktiens resultat och fluktuationer i det relativa värdet mellan de två valutorna. Dvs om du ägt en aktie i EUR och tar hem vinsten till en svagare SEK än vad du köpte den för är samma aktieandelar värda mer i SEK än de var då du köpte dem.

Nordea är ett tydligt exempel på att aktiens valuta inte spelar någon roll eftersom bolaget har aktier i både SEK och EUR och dessa har identisk värdeutveckling när man jämför dem i samma valuta.

Ja men om du ska ta hem vinsten kommer du väl att göra det i SEK?

Säg att du vill köpa en aktie värd 100 SEK ett år när euro kostar 10 kr.
Då kan du antingen köpa aktien i Stockholm för 100 kr eller växla dina pengar till euro och köpa aktien i Helsingfors för 10€.
Några år senare är aktien värd 200 kr och euron kostar 16 kr Om du valt att köpa den i Helsingfors kan du sälja den där för 12,50€ och växla dessa till 200kr. Du får alltså exakt lika mycket vare sig du haft aktien i Stockholm eller i Helsingfors (minus växlingsavgifter förstås)

Stort tack för alla svar