Att valutasäkra räntorna men inte aktierna

Vikten av att ens räntefonder är valutasäkrade har ju diskuterats en del på sistone, men något jag funderat över (och inte hittat svar på trots många sökningar här på forumet, men länka mig gärna rätt om jag missat det) är hur detta påverkar ens portfölj när ens aktiefond(er) är globala och inte valutasäkrade? Sabbar inte det lite av ombalanseringseffekten? SEK-utvecklingen får stor påverkan på aktiedelen men inte på räntedelen? Om man nu inte kan få valutasäkrade aktiefonder (och inte bara vill investera i Sverige), är det då ändå önskvärt att räntedelen av portföljen är valutasäkrad?

Räntor är väldigt nära att handla i valuta, men aktier handlar i ett underliggande värde som inte är valuta. Om valutan ändras så kommer priset på aktierna att förändras för att kompensera, men med räntor så ändras inte kupongen/utbetalningen. Därför kan jag se poängen med att valutasäkra räntor.

4 gillningar

Den gamla investeringstraditionen bland institutionelle investerare är - inte bare i Sverige - men i alla länder där man ser sig som varande Hard Currency i sin basvaluta/hemlandsvaluta:

Man valutahedger sina obligationsinvesteringar i utländska valutor.

Man valutahedger inte sina aktieinvesteringar i utländska valutor.

En av årsakarna är om man tittar på en volatilitets tabell (fritt från minnet):

Volatilitet = standardavvikelse pro anno på avkastat

Korta obligationer: 1-2% pro anno

Långa obligationer: 3-6% pro anno

Em Bonds och High Yield: 5-8% pro anno

Vol. på EUR/USD valutakryds : 9-10% pro anno

Global aktieindex (MSCI World) : 18-20% pro anno

(om man tar månadsavkast som input över decennier)

Man får 0% i systematisk långsikts avkastning på valuta. Så om man inte valutahedgar utländska obligationer drar man på sig mycket mer risk utan extra avkastning.

För aktier er volatiliteten på aktierna så mycket högra än på valutarisken at det knappt syns. Dessutom er aktier och valutor negativt korrelerade. Om et lands valuta går ner kommer det bli lättare för bolagen i landet at eksportera och därför stigar aktiekurserna i landet.

Men som Bruno Solnik argumenterade (Bruno Solnik - Wikipedia ) : Om man hedger sig till sitt hemlands valuta da skal man vare säker på at det man har hedget sig till hällar!. Han er född i Frankrike under den franske franc med många devalveringar igenom sin uppväxt.

Jag vil inte kalla SEK för en ”soft currency”. Men den är konjunkturkänslig. I kriser går den ner, och i hög konjunktur går den upp. Hvilket jo så faktisk betyder at om man inte valutahedger sina aktier över decennierna så har man lägra utsväng över tid mättat i SEK. Jag vill mena at Maximum drawdown på MSCI World är mindre om man räknar det ut i SEK framför i EUR eller USD.

2 gillningar

Hm förstår inte riktigt detta, men är det samma sak som nedan?

Aktier: Se det som att du har 1 meter. Det är 100 cm. Om du devalverar så att en cm är hälften av vad den var tidigare så blir det då 200 cm — ”priset” på metern har gått upp när du mäter den i dina devalverade cm. Men ”värdet” är egentligen samma som förut.

Räntor: Du har löfte att få 100 cm i framtiden. Om centimetrarna halveras innan du får betalt så får du 100 cm, men de är bara värda 0.5 meter.

1 gillning

Greppar det dessvärre fortfarande inte. Menar du att valutakursen inte påverkar aktiefonder?

Jag tänker så här: i takt med att kronan försvagats har man ju pratat om att svenskar tjänat på att ha globala aktiefonder, pga valutakursens utveckling. Om vi då också sitter på globala räntefonder, men har valutasäkrat dessa så att de inte fått någon skjuts av valutakursen, så har skillnaden mellan våra aktiefonder och räntefonder ökat mer än vad den hade gjort om vi inte valutasäkrat räntorna (alternativt även valutasäkrat aktiefonderna). Eller? Och kan inte det leda till problem, då korrelationen mellan aktier och räntor blir annorlunda mot vad man räknat med?

Valutan ett bolag är noterat i påverkar inte.

Bolag kan påverkas av valuta på många andra sätt, t ex:

• De kan ha gjort avtal i förväg där de prissatt i valuta som nu är värderad annorlunda (t ex löner som gjorts upp 1-3 år i förväg, lovat att leverera varor eller tjänster för visst pris)
  • De kan ha kassa i olika valutor
  • De som köper deras tjänster kan påverkas av valutan

De kan också påverkas av vilka marknader regioner de agerar i, t ex:

• Lagar och regler, korruption, hur smidigt det är att göra affärer på den marknaden
  • Tillgång och efterfrågan

Ger nog upp att försöka greppa detta för nu. Återstår att se vad jag gör med ETF:erna med utländska långräntor.