Jag undrar vad som är skillnaden i de facto valuta exponering på en emergning markets inverstering via en emergning markets fond handlad i SEK och om man med SEK växlar till EUR för att sedan köpa en ETF i EUR som i sin tur har innehav i diverse “emergning markets”-valutor(vi antar att aktikerna handlas i resp. valuta).
Ta som exempel SPPs EM fond och en ishares EM MSCI ETF handlad i EUR. vi kan även bortse från växlingsavgifter.
Spontant tänker jag att man äger aktier som har ett värde i lokal valuta i slutändan i båda fallen och att EUR rörelsen inte spelar någon roll om man växlar direkt tillbaka till SEK vid försäljning. Vi kan såklart bortse från "kassan"hos fonden vilken är minimal hos passiva ETFer.
I slutändan måste det ju vara värdeutvecklingen på det som fonden äger som spelar någon roll. Sen kan man växla mellan hur många valutor man vill utan att det påverkar vad du får ut, om man bortser från växlingsavgifter (som ju kan vara stora och något att räkna med om man köper/säljer mycket).
Tack! Jo, men om man ser från ett avkastning i SEK perspektiv så påverkas utecklingen på tex en Indien fond ockå av valuta utvecklingen dvs SEK/INR.
Eller ta ett bolag tex om bolaget stiger i INR termer med 100% men SEK stärks mot INR med 200% så har jag negativ avkastning i SEK.
Frågan är om ett mellan steg i EUR får någon effekt utöver den som SEK/INR ger.
Målet för mig är att förstå min exponering exakt och jag vill ha SEK/INR exponeringen ovanpå bolagsexponering.
Men jag vill inte att den ska störas av EUR rörelser om jag går från en SEK fond till EUR ETF. En förmåga att allokera om vid stora marknads rörelser är helt annorlunda om man sitter med en vanlig fond…
Så länge växlingen INR->EUR och EUR-SEK utförs med minimalt tidsglapp så ska det inte spela någon roll.
Valutakurser är ju alltid relativa, dvs ligger SEK och INR stilla, men EUR stärks så stärks den ju lika mycket mot både INR och SEK. Dvs. du får färre EUR för dina INR, men sen får du fler SEK för dina EUR i nästa steg så EUR kursen inte spelar någon roll.
Precis det är så jag tänker, har man 3 valutakryss och 2 är givna så måste det ge det sista krysset annars kan man ju bara göra pengar på att växla…
EUR kommer ju hela tiden ha sin rörelse mot SEK och INR som i sin tur ger en SEK/INR. I slutändan kommer SEK/INR har en rörelse dvs när man säljer, men vilka EUR rörelser som lett till detta borde inte spela någon roll…
Hej… Jag förstår inte det där?
Mina fond-andelar som handlas i euro måste väll falla med lika mycket som euron faller vid en eurokris?
Ex. Att j ag med sek köper en Indien fond, som handlas i eur och aktierna handlas i inr.
Om jag köper fondandelar för 100 000 sek, men sedan blir det eurokris, euron faller 50% men kronan och rupier står stilla.
Om allt annat står stilla borde min fond minskat 50% i värde till 50000sek.
Mina fond-andelar som handlas i euro måste väll falla med lika mycket som euron faller vid en eurokris?
------_
Motsatt brukar större valutor behålla värde mer vid konjunkturnedgång jämfört med små valutor som sek. Då borde det vara en liten extra säkerhet att den handlas i euro om euron står stabil, men det uppväger knappast ev fall i aktierna. Bromsar lite bara.
Nej, så fungerar det inte. Fonden kanske handlas i EUR, men aktierna, dvs det som fonden består av, handlas i INR.
T.ex. du köper för 100k sek, vilket kanske vid köptillfället motsvarar 200k INR (exempel) och 10k EUR.
Faller EUR med 50% men allt annat står stilla, har du ju fortfarande dina 200k INR, men de motsvarar nu 20k EUR istället. Och de 20k EUR motsvarar efter fallet fortfarande 100k SEK.
Har du någon trovärdig källa som bekräftar ditt påstående?
Det framstår ologiskt.
Men jag köpte inte aktierna direkt i Indien utan via fondandelar som handlas i euro.
Värdet på investeringen bör bero både på aktiernas utveckling i Indien, på Indiska rupies utveckling, och på utveckling i Euron om fondandelarna handlas i euro.
Det tillför inget om du säger att jag har fel och jag säger du, så trovärdiga källor skulle nog vara bra.
Den som jämfört växlingskursen vet att sambanden inte alltid är så enkla.
En gammal artikel från morningstar stödjer generellt ert påstående att kursen andelarna handlas i inte spelar roll, men skriver “nästan” för att valutaeffekten spelar viss roll som jag hävdar:
Den artikel tar upp när amerikanska aktier handlas i en fond vars andelar handlas i dollar, d v s i två steg.
Vår frågeställning var när man handlar i tre steg, sek köper fondandelar i euro som handlar aktier i rupies.
Valutaeffekten är oftast mindre än rörelserna på börsen så därför kan nog många strunta i dem, men vid kraftiga valutakurser, då bör de inverka.
“När det gäller NAV-kursen på din euronoterade Japanfond så blir den så klart mindre värd för dig om euron faller mot kronan. Men det förtar inte faktum att fondens yen-noterade innehav är viktigare.”
Nej, för att fonden äger ett aktiebolag i Yen.
Då när fonden säljer motsvarande din andel så får du oändligt med Euro. 0*inf är odefinerat och i detta fall blir det så många Euro som krävs för att motsvara lika många Yen som du får p.g.a. kursen Yen/SEK.
Menar ni att avanza ljuger när de skriver att en fond som handlas i euro faller när euron faller?
“När det gäller NAV-kursen på din euronoterade Japanfond så blir den så klart mindre värd för dig om euron faller mot kronan. Men det förtar inte faktum att fondens yen-noterade innehav är viktigare.”
Ok, då går det bättre att förstå. Att valutarisken i euron, om fonden handlas i euro, ligger i att fondens handkassa eller ränteplaceringar ligger i euro, men att aktierna i Japan påverkas bara av hur de går och Yenens utveckling.
Det är inte ovanligt att ETF:er är noterade på flera börser i olika valutor. Du kan inte förutsätta att den börshandlade fondens likvider finns placerade i just den valuta som du valt att handla med.
Exempelvis iShares MSCI Japan UCITS ETF USD (Dist) handlas på TDG, EAM, XET och MIL i euro, på LSE i både GBX och USD, samt på SWX i yen. Den kanske rent av finns på ytterligare börser och handlas i andra valutor som jag inte har tillgång till.
På alla dessa börser har ETF:en ISIN IE00B02KXH56, så det är alltså samma ETF.
Även AuAg ESG Gold Mining UCITS ETF handlas i olika valutor på olika börser i EUR, GBP och USD, men den har ISIN IE00BNTVVR89 på alla dessa börser.