Oavsett vilken tidsperiod jag väljer så ser LF Global Indexnära ut att prestera bättre än iShares Core MSCI World UCITS ETF USD (Acc).
Jag förstår att även om de trackar samma index så gör LF fonden en del exkluderingar men kan det förklara hela skillnaden eller missar jag något annat?
Har inte granskat detta men det mesta kan nog förklaras av valutan.
Ena är i USD och den andra i SEK. Dvs du har en valutaeffekt som varit till fördel för LF då kronan tappat mot dollarn.
Kan det även vara så att eftersom EUNL handlas i EUR så uttrycks givetvis utvecklingen i EUR. Det som inte fångas i jämförelsen är ju då att SEK tappat ca 5% mot EUR på ett år. Tar man hänsyn till det har EUNL presterat nästan identiskt med LF.
Tack för att du tar upp det här med valuta som påverkansfaktor.
Det jag inte vet är hur jag skall tänka kring värdepapper som handlas i andra valutor än SEK. Vore najs få lite bra sammanställning över hur man borde tänka.
Jag förstår inte riktigt vad du menar med ”jag går från X till Y”.
De Euro kommer att öka eller minska i värde mätt i kronor beroende på hur växelkursen ändras.
De kronor du äger kommer att öka eller minska i värde mätt i Euro om kursen ändras.
Om du har ett värdepapper som har oförändrat värde i en valuta kommer värdet i den andra valutan att ändras med växelkursen. Det spelar ingen roll vilken valuta pappret handlas i.
Om du säljer ett värdepapper som handlas i en valuta, men du vill ha betalt i en annan valuta kommer du att behöva betala för växlingen. Samma sak om du köper ett papper, men betalar med en annan valuta.
Det är ingen verklig skillnad i utvecklingen mellan LF Global och EUNL, precis som du själv är inne på, @Michael23. Kan försöka illustrera med MSCI USA index som exempel (för att få en renare exponering mot USD):
I exemplet ovan ser vi 6 grafer med 1 år historik:
Swedbank Robur Access USA - dvs MSCI USA, handlas i SEK (grön): +23,93%.
iShares MSCI USA ETF - dvs MSCI USA, handlas i EUR (lila): +18,24%.
iShares MSCI USA ETF EUR Hedged - dvs MSCI USA, handlas i EUR och valutasäkrad till EUR (blå): +11,59%.
USD/SEK (rosa): +13,04%.
EUR/SEK (orange): +5,35%.
EUR/USD (grå): -6,74%.
Vi ser att:
Skillnaden mellan icke-valutasäkrad ETF (lila) och valutasäkrad ETF (blå) är 6,65%, vilket förklaras av att EUR tappat 6,74% mot USD. Siffrorna är inte exakt lika då den ena ETF:en är distribuing och andra accumulating, kunde inte hitta någon exakt motsvarighet.
Skillnaden mellan Swedbank Robur USA (grön) och icke-valutasäkrad ETF (lila) är 5,69%, vilket förklaras av att SEK tappat 5,35% mot EUR. Siffrorna är inte exakt lika då innehaven mellan fonden och ETF:en skiljer något.Denna skillnad kommer dock att försvinna när du säljer ETF:en, eftersom du då kommer ha tjänat 5,35% på din valutaspekulation i EUR som du automatiskt gjorde när du köpte den (vi bortser från avgift för valutaväxling).
Sammanfattat:
Det spelar ingen roll vilken valuta fonden handlas i, utan vilken valuta den underliggande tillgången har. I detta fallet har den underliggande tillgången (amerikanska aktier) valutan USD. Vi kan alltså konstatera att valutaeffekten bidragit till ca +13,04% av Swedbank Robur Access USA:s uppgång.
Grafen på Avanza spelar ett spratt eftersom den visar utvecklingen för fonden i den valuta fonden handlas i (vilket kan skilja).
Tror man att den underliggande tillgångens valuta kommer sjunka i kurs, kan man överväga att köpa en valutasäkrad fond. Dock innebär detta högre förvaltningsavgift.