Är det någon som vet varför Länsförsäkringar USA Index underpresterar i år? Den är 3% sämre än både Handelsbanken USA Index och Swedbank Robur Access USA sedan årsskiftet och på senaste tre månaderna är den 4% sämre än bägge dessa. Alla tre har ju snarlika innehav så en skillnad på 4% känns märklig?
+16% på Länsförsäkringar senaste tre månaderna och +20% på de bägge andra.
Tror både Länsförsäkringar USA Index och Swedbank Robur Access USA har MSCI USA som jämförelseindex? Och bägge har samma bolag i topp 10-15. Visserligen med vissa skilnader i vikt men att det ska resultera i 4% skillnad på tre månader?
Ja, LF usa inversterar inte i t.e. Exxon och Altria group som ingår i SP500. Jag tror DNB usa Indeks är närmare SP500 än LF USA och såklart de SP500 ETF:er. Men de flesta SP500 ETF:er handlas på EUR, inte SEK.
Ok, jag kan förstå att det kan göra skillnad på några dagars jämförelse men över tre månaders tid bör det väl jämnat ut sig? Det handlar bara om sex timmars skillnad i brytpunkt.
Är det någon som vet varför Länsförsäkringar USA Index underpresterar i år? Den är 3% sämre än både Handelsbanken USA Index och Swedbank Robur Access USA sedan årsskiftet och på senaste tre månaderna är den 4% sämre än bägge dessa. Alla tre har ju snarlika innehav så en skillnad på 4% känns märklig? Samtliga då med 2025-07-31 som kursdatum.
USA har presterat bra ett antal år nu. Men historien visar att USA också underpresterar vissa årtionden, då är det bra att ha en fond som är mer diversifierad. Om jag kunde hitta en fond med låg avgift som är investerad 30% USA, 30% Europa, 30% Asien samt 10% Övriga världen skulle det nog vara en bra ide’.
En indexfond skapad efter de förutsättningarna har jag aldrig sett hos de stora fondbolagen. Du är förmodligen utelämnad åt att själv forma en liknande fördelning genom att kombinera olika indexfonder.