Länsförsäkringar USA Index underpresterar?

Är det någon som vet varför Länsförsäkringar USA Index underpresterar i år? Den är 3% sämre än både Handelsbanken USA Index och Swedbank Robur Access USA sedan årsskiftet och på senaste tre månaderna är den 4% sämre än bägge dessa. Alla tre har ju snarlika innehav så en skillnad på 4% känns märklig?

+16% på Länsförsäkringar senaste tre månaderna och +20% på de bägge andra.

Samtliga tre då med 2025-07-31 som kursdatum.

Vet att det tagits upp att Avanza visar lite fel kurser. Har du tagit kurvorna där?

Kanske se om det är samma skillnad på Nordnet?

1 gillning

Det var på Nordnet jag kollade. Gick in på Avanza nu och de har samma utveckling för senaste tre månaderna.

1 gillning

LF usa är en bra fond, inte lätt att slaga den

1 gillning

Är det inte bara så enkelt att de har olika ESG kriterier. Alltså att de exkluderar olika bolag?

Kollade nu och de följer inte samma index.

2 gillningar

Tror både Länsförsäkringar USA Index och Swedbank Robur Access USA har MSCI USA som jämförelseindex? Och bägge har samma bolag i topp 10-15. Visserligen med vissa skilnader i vikt men att det ska resultera i 4% skillnad på tre månader?

Alla följer olika index.

LF
MSCI USA ex Select Securities Climate Action 75% Custom Index.

Swedbank:
MSCI USA Net

Handelsbanken:
Solactive ISS ESG Screened Paris Aligned USA Index

Källa Nordnet

2 gillningar

Märklig avkastning! Liksom 2 tydliga grupper

~20%

• Handelsbanken
  • Swedbank
  • Skandia

~16%

• Länsförsäkringar
  • Danskebank
  • DNB
  • SEB
  • Storebrand
  • Avanza

DNB är ju kända att ha väldigt lite ESG, så ESG kan inte vara anledningen till lägre avkastningen

2 gillningar

Ja, LF usa inversterar inte i t.e. Exxon och Altria group som ingår i SP500. Jag tror DNB usa Indeks är närmare SP500 än LF USA och såklart de SP500 ETF:er. Men de flesta SP500 ETF:er handlas på EUR, inte SEK.

1 gillning

Dom har olika bryt när NAV sätts… Avanza, LF, DNB med flera sätter NAV-kurs dagen efter att marknaderna har stängt.

Handelsbanken och Swedbank bryter kl 16 när USA inte ens har stängt dagens börs. För att kunna redovisa NAV samma kväll.

Därmed blir det alltid svårt att jämföra fonder emellan.

På 5 år sikt t ex märks det knappt men på 3m kan det slå mycket i volatila perioder.

3 gillningar

Ok, jag kan förstå att det kan göra skillnad på några dagars jämförelse men över tre månaders tid bör det väl jämnat ut sig? Det handlar bara om sex timmars skillnad i brytpunkt.

Inringat är 30e april LF kommer starta från högre värde än Swedbank och Handelsbanken.

Därmed får de två större avkastning just denna 3 månad period än LF.

Runt början av april t ex ser du riktigt stora diffar mellan hur fonderna presterar… pga olika bryttid för NAV-kursen.

Fonder är olika på flera sätt och svänger olika.

1 gillning

Är det någon som vet varför Länsförsäkringar USA Index underpresterar i år? Den är 3% sämre än både Handelsbanken USA Index och Swedbank Robur Access USA sedan årsskiftet och på senaste tre månaderna är den 4% sämre än bägge dessa. Alla tre har ju snarlika innehav så en skillnad på 4% känns märklig? Samtliga då med 2025-07-31 som kursdatum.

Min gissning är att det beror på att de följer olika index.

“Fondens jämförelseindex är MSCI USA ex Select Securities Climate Action 75% Custom Index.”

Källa: Länsförsäkringar USA Index – allt om fonden

Tillägg: Jag såg nu att du skapat en separat tråd för frågan.

USA har presterat bra ett antal år nu. Men historien visar att USA också underpresterar vissa årtionden, då är det bra att ha en fond som är mer diversifierad. Om jag kunde hitta en fond med låg avgift som är investerad 30% USA, 30% Europa, 30% Asien samt 10% Övriga världen skulle det nog vara en bra ide’.

En indexfond skapad efter de förutsättningarna har jag aldrig sett hos de stora fondbolagen. Du är förmodligen utelämnad åt att själv forma en liknande fördelning genom att kombinera olika indexfonder.

Sätt en portfölj själv 30% DNB usa, 30% DNB europa och 30% Avanza Emerging markets :slight_smile:

Blir den bredare än en global fond? Förutom tillväxt marknader räknar jag

en indexfond har ca 65-75% usa. När man sätter egen vikt 30% usa är annan strategi.

Sant. Smidigast att köra global fond.

1 gillning