Plötsligt skillnad i utveckling - LF Global vs. DNB Global indeks

Noterar sedan i maj en plötslig och tydlig skillnad mellan LF Global och DNB Global. Tidigare har de tillsynes följt varandra mer eller mindre jämt i utvecklingen. Men sedan mitten av maj har LF dragit iväg tydligt.

Vet någon vad som hände där i maj? Ser att exponeringen gentemot USA och Japan skiljer ganska tydligt mellan fonderna. Kan det bero på detta? Blev lite förvånad när jag såg att DNB helt plötsligt började halka efter mer och mer.

Kan vara tillfälligt, jag vet, men ser ut att ha skett ett skifte där i maj.

1 gillning

Skulle förmodligen gissa i skillnad på ESG-filtreringen.

Lite liknande fenomen med LF global och Swedbank Robur Access global, LF har idag en tydligt högre kurva än Robur, förut har de legat på varandra eller väldigt nära.

Men skillnaden syns från slutet på maj.

1 gillning

Samma skillnad kan noteras om man jämför med Nordea Global Passiv.

1 gillning

Förmodligen för att LF ligger några procentenheter tyngre i USA.

1 gillning

Jämför innehaven
LF har större andel i ett par av de stora bolagen, typ Apple, Nvidia, Amazon och har då gått bättre.
Kommande månader skulle det likväl kunna gå åt andra hållet. Svårt att veta.

6 gillningar

Ah okej, ja svaret ligger nog där. Ser att Länsförsäkringar dessutom är betydligt tyngre i teknik än DNB-fonden.

1 gillning

Är inte insatt i reglerna för varje fond, men antal innehav, ESG filtrering och eventuella max-andel av fonden kan också påverka.
Till exempel om ett enskilt bolag får vara max 5% eller 10% av fonden.

Lo-fi är mer 2024 än Drum’n’bass som känns lite väl mycket 00-tal. :crazy_face:

(Jag hittar ut själv.)

7 gillningar

Köp Avanza Global istället den följer DNB Global Indeks mycket bättre !

Eller varför inte DNB Global Indeks :sunglasses:

Haha bra där! jag lever för symmetrin i grafen! :smile:
Skämt och sido. Jag äger både DNB och LF, så det ska nog vara lugnt. Men blev så förvånad över att den ena stack iväg i maj när de följt varandra så fint det senaste året

2 gillningar

Tur att man kan välja själv. :blush:

5 gillningar

Glädjer mig att höra ! Varför ha en globalfond när man kan ha flera :smiley::smiley::smiley:

Kallar du Sveriges näst populäraste globalfond för skräp? Kamma dig.

4 gillningar

Jo, dom ESG justerar indexet efter PAB någongång per år sen en tid tillbaka och det märks nu allt mer.
Har väl gått från ca 1500 bolag till ca 1200 tror jag, typ… och blivit mer tech och top tio tung.
Men helt ok för mig att den går bättre än grundindexet, fast det är klart att… det kan ju vända åt andra hållet…

2 gillningar

Det är fortfarande en ypperlig fond om man vill få exponering mot globalt index. Vill man fondnörda och agera anti-ESG-soldat i exkludering av bolag som utgör vattendroppar i index så är väl det fine, men kom inte och säg att annat är skit för det.

Däremot kan jag tycka att exempelvis AMFs globalfond är något skev. 122 innehav och kalla sig globalfond?!

2 gillningar

Eller kanske att vissa valt fonden på grund av dess ESG fokus och viktande? Informationen står tydligt på fondens sida.

Man kan välja den produkt som passar en själv, utan att dumförklara de som väljer en annan produkt.

4 gillningar

Du får det att låta som om vi diskuterar “Nordea Global Stars” med 2% i avgift. Vilken katastrof att välja LF, nu går sparmålet åt skogen.

Riktigt så är det inte. Köp nån av AVA/LF/DNB, håll i 10+ år. Du blir inte besviken.

2 gillningar

Alla vill inte ha EM när de köper en globalfond, det går att köpa separat annars. Och ETFer har courtage + växlingsavgifter.

1 gillning

Sen var trådens frågeställning kring varför det plötsligt var en skillnad i fondgraferna, inte om vilken fond som är ”bäst”.

Så kanske ta diskussion kring bäst ETF eller Fond eller andra investeringar i en annan tråd? :blush:

Men TS fråga blev väl besvarad, troligen ny viktning med högre USA/Tech-fokus?

4 gillningar