Hej! Undrar om man kan ha 50% Spiltan global och Länsförsäkringar Global 50% ?
Menar du spiltan globalfond investmentbolag?
Den går väldigt lika en global indexfond men har högre avgift (0,5%) än länsförsäkringar (0,2%). Sedan är spiltans fond mindre diverifierad.
Jag skulle valt att bara ha länsförsäkringar global istället och så kan man krydda med t.ex. en sverigefond och tillväxtmarknadsfond om man vill
Är det fortfarande värt att satsa på lf global den har ju blivit esg?
50% Avanza Global 50% DNB Global. 100% nöjd kund
Är spärrad på Avanza så kan bara välja lf global, Spiltan global eller dnb global hur tycker du jag ska lägga upp de?
Ungefär samma innehåll LF utelsuter vissa bolag ur miljösynpunkt
100% dnb eller 50% dnb, 50% lf i så fall. Spiltan är inte en Global indexfond
Okej tack för svaren men Jonzon är inte dnb och lf global lika eller är det bra att spara i dnb 50% och lf global 50%?
Såg nyss att 3 års historik på dnb global bara är 36%? Hur kan den vara så populär om den avkastar såhär lite?
Var hittar du den infon?
Dnb global indeks har avkastat 52,77% senaste 3 åren. Helt i linje med i stort sett alla andra globala indexfonder.
Du har rätt i Nordea appen stod det 36 % konstigt men kollade nyss på Avanza de har avkastat 52%. Är dnb global ochså hållbara eller är de värt satsa på den? Förlåt om jag frågar mycket är nybörjare.
Dnb global indeks S är en globalfond som LF global, fast med mindre exkluderingar pga ESG. Så det är den jag kör på och som Rikatillsammans håller högst just nu
Kan vara så att du ser fonden visas i olika valutor.
De är lika på vissa sätt t ex geografisk spridning och låg avgift.
Men LF viktar upp bolag som de tycker är hållbara eller inte gör stora utsläpp etc. Så amerikansk tech överviktas medan hela olja/gas-sektorn utesluts i LF.
De exkluderar alltså inte bara ”dåliga” bolag utan de viktar även om resterande bolag ifrån marknadsvikt.
Vilket egentligen starkt avråds från RT-massan…
Men just LF global verkar ha djupa rötter här och därför ser man fortsatt att den rekommenderas då och då.
Tror inte den skulle rekommenderas om den lanserades idag. Men det är min uppfattning.
Om man bara ska använda en fond vilken är bäst dnb global eller storebrand global all countries?
Tycker DNB är bredare och bättre.
Storebrand ”följer” ett bredare index men utesluter bla Amazon, Tesla och samt hela olje / gas sektorn så försvinner runt 8% marknadsvikt bara där och istället får du 10% tillväxtmarknader men givitvis ESG gallrat bla Tencent utesluts som är 3:e största bolaget i EM index men även runt 700 andra bolag ur EM utesluts sist jag räknade.
Sverigedelen enbart 0,3% bara det är konstigt.
Avgiften är högre men det kunde jag ta om den inte exkluderat så förbenat.
Precis som LF gör de en aktiv grej där de försöker ersätta uteslutna bolag genom att vikta upp andra, därmed är t ex råvarudelen högre än marknadsvikt och Norge har högre vikt etc.
Passiv på ett sätt men för aktiv för min del.
Själv väljer jag LF av just den anledning, exxon mobil kan jag gärna var utan mycket hellre har jag bolag med framtidsvision och miljötänk! Företag som inte anpassar /utvecklar sig kommer förr eller senare gå under. Tex tror jag bilmarknaden framöver står för en radikal förändring. Kommer nog vara många som inte klarar övergången till elbilar inom sig en 10-20-30 års plan.
Länsförsäkringar Global har ju avkastat bra i år 17% fast att de flesta på forumet tycker att den blivit sämre för att den exkluderar bolag. Är den köpvärd fast än den är mer hållbar nu?
Eftersom forumet och alla andra saknar en spåkula kan det landa i att LF Global presterar bra, eller bättre än andra globalfonder som nämnts här.
Att försöka finlira något med ett så stort element av slump är svårt när det kommer till valet av fond.
Båda dem har jag, för båda har färre exkluderingar än Svenska globalfonder.
DNB Global Indeks S har högre exponering mot USA än Storebrand Global All Countries.
Hög exponering mot USA har i många år lönat sig, men börjar dollarn sjunka eller USA marknaden skaka av någon anledning, då är det inte säkert att det fortsätter så.
Diversifiering
Storebrands fond har nästan 2000 aktier, medan DNBs ligger runt 1400 aktier.
Investerarfysikern har en fin Golden Butterfly portfölj där Storebrand Global All Countries är globalfonden.