Är det fortfarande DNB Global Indeks S som gäller?
Eller kör ni på SAVR Global?
Kommer nog vänta tills 2026-2028 till att köpa något oavsett.
Tror vi toppar snart…
Är det fortfarande DNB Global Indeks S som gäller?
Eller kör ni på SAVR Global?
Kommer nog vänta tills 2026-2028 till att köpa något oavsett.
Tror vi toppar snart…
DNB är fortfarande än av de rekommenderade.
Kör själv med LF global och Robur Access global, även de är med i ”bra-listan”.
Jag fortsätter månadsspara, fram till pension.
Okej, tack för svar!
Tror du att SAVR Global är ett bättre val då dom inte ESG-exkluderar?
Och så har dom lite lägre avgifter per år och inga avgifter… men jag har dock avanza så känns smidigare med DNB.
Men ja, vilket som är nog ett bra val
DNB Global Indeks S är en bra fond. Jag kör på Länsförsäkringar Global Index, DNB Global Indeks S, Lysa och en lekhink.
Okej
Någon anledning att du kör med 2 global fonder? Dom är väl ganska lika både DNB Global & LFG?
Jag började med Länsförsäkringar Global Index på Avanza och gillar den. Sen hörde jag att Fondo har 47% rabatt på DNB Global Indeks S avgift. Så jag månadssparar i både LF Global Index och DNB Global Indeks S. Tycker det känns bra att köra båda.
ahh okej okej
Fondo? inte hört om innan, värt att kolla upp?
Ja de har rabatt i flera fonder. Fondo har en app.
Ska in och läsa på deras hemsida.
Tack för tipset! Verkar intressant.
Beror väl på vad man själv föredrar. Ser själv ESG-filter som en bonus.
Men de flesta globala fonder som RT rekommenderar är väldigt lika, oavsett filter.
Har dålig koll på Savr, men någon annan kanske vet.
Jag är kund på SAVR sedan många år tillbaka och sparar regelbundet i SAVR Global by Vanguard. Jag har också ett månadssparande hos Lysa
Det här …
… är en attityd som kommer att sabba ditt sparande betydligt mer än att du skulle välja en globalfond med något högre avgift eller ESG-filter. Du silar mygg och sväljer kameler om du håller på att marknadstajma samtidigt som du försöker besluta om DNB eller SAVR är bättre.
Nej det sabbar ingenting, tvärtom så kan det vara bra att gå in då man själv känner sig bekväm och inte då marknaden överlag precis gjort nytt ATH.
Precis samma som att köpa guld just nu.
Och att fundera 3 gånger över vilken fond du investerar i är inte något dåligt heller.
Har du statistik på det, eller gissar du?
Eftersom börsen är en bra investering så kommer den ligga på ATH en stor del av tiden, ca en tredjedel av månaderna så kommer marknaden ligga på ATH. Köper man på en ATH-månad så gör du i snitt en 12,5% uppgång på de följande 12 månaderna, men köper du på en icke ATH-månad så gör du en avkastning på i snitt 10,7%. Köper du inte alls så gör du istället en garanterad förlust.
Att köpa globalt index under en ATH-månad är alltså, i snitt, den bästa investeringen, jämfört med att inte köpa, eller att bara köpa under icke-ATH.
De bra investeringarna är sällan bekväma.
Börsen gör ju nytt ATH mest hela tiden. Indexet S&P500 har väl i snitt gjort ca. 16 ATH per år (!) sedan 1950.
Halva (hela?) grejen med att investera i globala indexfonder är väl att man fortsätter tro att många fler ATH:s kommer. Precis som tidigare år.
Det kommer troligen att fortsätta gå uppåt resten av året då vi hamnat på Golden cross nu första gången sen 2023.
Kör själv på DNB global och tog nyligen in plus alla bolag sverige för att få lite mer exponering mot sverige i min stora portfölj och tycker att det känns trygt på lång sikt. Jag månadssparar i båda.
Det kommer kosta dig massor. Bekväm? Time in market om du inte är en investeringsgud och kan se in i framtiden. @janbolmeson har många gånger sagt att det här med investeringar kräver 0 kompetens. Du behöver bara vara ihärdig. Testa att sätta in 100kr per månad och sen sätter du resten i ett på ett räntekonto så kan du ångra sen 2028 varför du bara satte in 100kr/månad och inte lyssnade på oss rutinerade.
Kör på dnb global den är en av de bredaste globala indexfonderna och minst esg. Den är upp 14% på tre månader.
Time in market beats timing the market