Ska man investera när börsen står på topp?

Bra artikel av Nick Magiulli idag:

Några grafer:

For example, going back to the beginning of 1970, U.S. stocks hit all-time highs in about 33% of all months (including dividends, but not adjusting for inflation). The same is more or less true for global stocks, which hit new all-time highs in about 30% of all months over the same time period:

As you can see, at the monthly level for global stocks, all-time highs also tend to cluster and be followed by more all-time highs. However, this doesn’t hold forever, as markets will eventually pullback.

samt

higher initial performance after an all-time high followed by a pullback in performance over longer time periods:

MSCI World future annualized returns by time horizon and all-time high status from 1970-2023.

However, when it comes to global stocks, none of the differences in returns shown above are significant at the 5% level. This means that the difference in returns following an all-time high could be the result of chance alone.

Vill även minnas att det var något kring svenska börsen att ett rekord tenderar följas av 42 nya rekord.

8 gillningar

Det jag noterar är att börsen verkar vara på ATH oftare än vad den inte är det om jag ser rätt i grafen. Eller åtminstone nästan lika. Skulle man aldrig investera när den är på ATH så skulle det inte bli så ofta… Nä just keep buying oavsett kör jag på :+1:

9 gillningar

2 gillningar

:sloth: :sailboat: :moneybag:!

1 gillning

Lika bra att bara köra på och investera mera. Svårt att veta om den är på ATH eller inte.

2 gillningar

Det är väl busenkelt? Det är ju bara att titta efter om grafen är på sitt högsta värde någonsin eller om den varit högre någon gång tidigare historiskt.

2 gillningar

Det är meningslöst, du missar massor med uppgång om du väntar på dipparna. Titta på bilden:

Det är väl konstaterat sedan flera år tillbaka på RT att det är olönsamt att vänta på dippar för att investera. Det motsäger dock inte att det är enkelt att se om börsen befinner sig på ATH eller inte.

Ja, det ska man xD. Dagens topp och botten är i regel inte väldigt relevant på sparhorizonten man borde ha för fonder. Köp, köp mer, och ignorera dagens upp och nedgångar på börsen.

Individens fixering och aktiva val i form av tajming och aktier/vinnarfonder etc är recept att luras från den enkla långsiktiga strategin. Globalfonder+tid.

1 gillning

Hej! Min portfölj ligger just nu på ATH samtidigt som jag fått lön häromdagen.
Samtidigt går börsen som tåget och därför känns det lite motigt att köpa. Har aldrig
haft svårt för att köpa när börsen är nere, tycker nästan det är jobbigare portföljen är upp en bra bit.
Hur tänker ni andra kring det här?

In med stålarna, helst igår!

2 gillningar

Just.keep.buying.

1 gillning

Som referens, det har varit ATH flera gånger sen i höstas. Så mitt råd är också att fortsätta köpa om du har en lång sparhorisont.

Ta upp en graf för en valfri indexfond som har ATH nu och kolla på historiken.
Du lär se att man under väldigt långa perioder nästan alltid varit på ATH. Skulle inte varit bra om folk slutat investera.
Även om du köper på en dipp så är det högre än stor del av historiken.
Antingen tror man på börsen på lång sikt eller så gör man inte det och investerar i annat.

Ingen vet om vi hamnar långt under ATH kommande åren, men om många år bör vi komma till nya ATH

1 gillning

En möjlig variant kan vara att investera i något index som inte är på ATH. Det finns alltid sådana. Det behöver du förstås inte göra men det kan vara ett sätt att få det att kännas bättre.

ATH är rätt meningslöst mått. Så länge mänskligheten håller börstillväxt så är det meningslöst att tala om ATH, för det kan lika gärna vara All Future Low samtidigt.

I de flesta tillfällen sammanfaller ATH med All Future Low.

7 gillningar

Denna är ju annars en klassiker.
Bob, världens sämsta marknadstajmare, köper bara vid ATH, klarar sig ändå bra i längden:

4 gillningar

Lätt att göra/tänka när det går upp/sidled. Svårare när börsen går ner månad för månad/år efter år som 2008-2009. Minns att jag tittade på mina investeringar kring den tiden och tänkte att jag hade haft mer om jag bara lämnade investeringarna på ett vanligt bankonto senaste 10 åren. Ingen skön insikt. Nu har vi väll haft en 15 års uppförsbacke. Inte kan väll börsen gå ner som 2008? Eller som 99/00 upphåsade it bubbla? Så högt har vi väll inte klättrat? Eller? Nä jag köper, accepterar 40% fall förr eller senare…

Jag hade en period där jag låg back eller runt noll tillväxt från it kraschen till efter finanskrisen. Typ 12-14 år. Kommer inte ihåg på rak arm.

Men behöll nästan allt och ligger nu rejält plus totalt sett. Även om jag förlorat på ett par aktier :face_with_peeking_eye:

Man bör investera i 20-25 år och inte se 10 år som något säkert även om det varit så historiskt.
Man kan, som vissa av oss gjort, träffa den där tioårsperioden som inte gick så bra …

2 gillningar

Hej,

Jag har börjat gå över allt mer till Lysa för att låta de balansera portföljen men jag känner att jag vill mot all rekommendation vara lite tyngre i Tech. Exempel på aktier som jag tänker mig är Microsoft, Nvidia o.s.v men många av dessa är redan på “all time high”. Vanligen ska man inte bry sig om historiken när man sparar långsiktigt(detta fall 5-10 år). Men det är ändå svårt att komma förbi den där spärren, att köpa i en uppgång tenderar förvånansvärt ofta(i mitt fall) till minus som inte blir grönt i första taget.

Hur gör man för att ignorera den spärren? Är det att aldrig tittta på graferna när man investerar? Eller är det att sikta in sig på att iallafall inte köpa på all time high nivåer?

1 gillning