Börspepp - grafer att titta på när det känns tungt att spara och börsen går ner

Även om historisk avkastningen inteär en garanti för framtida avkastning så finns det ett värde att titta på långa trender, tidsserier, tumregler och liknande. Mest för att få en emotionell trygghet. Därav tänkte jag att vi kunde lägga upp lite grafer, bilder och liknande i denna tråden (som går att bokmärka) om man vill komma tillbaka den i framtiden.

6 gillningar

Börsens utveckling årligen under perioden 1984 - 2021. Källa Nicklas “Investeraren” Andersson på Avanza:

7 gillningar

Anledningar till att sälja. Tyvärr tappat källan.

5 gillningar

Notera att y-axeln är logaritmisk. Dvs. andra tredjedelen är egentligen 10x gånger större än den första tredjedelen. Läs, grafen går egentligen spikrakt uppåt och inte lite allmänt lugnt upp.

5 gillningar

Om du vill försöka hitta källan igen, och om du har en dator med Chrome installerat (kanske går i andra webbläsare också men det vet jag inte) kan du ta upp denna websida i Chrome, högerklicka på bilden och välja ‘Bildsökning med Google Lens’. Gör man det får man upp ett gäng sidor som publicerat samma (egentligen liknande) bild, och förhoppningsvis kan du där känna igen vilken som var din källa.

4 gillningar

Gareth Soloway visar i denna videon något extremt tänkvärt! 9 minuter in börjar han, håll ut i två minuter och ta sen en funderare över nuläget…

Häromdagen skrev Ben Carlson följande i sin artikel “Why Does the Stock Market Go Up Over the Long-Term?”:

Trenden för börsen är tydlig när man zoomar ut och tittar på lång trend. Tänk att nedan är typ 50 % av en global indexfond:

Since 1928, the U.S. stock market is up 9.8% per year.1

The market is up roughly 3 out of every 4 years. There have been no 20-year periods where the U.S. stock market has been down on a nominal basis. I’ve gone over these kinds of stats ad nauseam over the years.

samt:

In reality, the biggest reason the stock market goes up over time is because the economy grows and corporations earn more money.

In 1928, earnings per share for the S&P 500 was $1.11 while corporations paid out $0.78 per share in dividends. It was impossible to do so at the time, but if you could have owned an index fund, those would have been your per share cash flows at the time.

By the end of 2021, those numbers $197.87 and $60.40, respectively. This means over the past 94 years, earnings on the U.S. stock market have grown at an annual rate of 6% while dividends have grown 5% per year.

Samt:

Ten thousand dollars invested in the U.S. stock market in 1928 would have grown to something like $66 million today.3

But look at all of the carnage along the way to get to there:

When you invest in the stock market you don’t simply get 8-10% year in and year out. No you get some combination of huge gains followed by bone-crushing losses. It has to be this way or the long-run returns wouldn’t exist. If the stock market was easy everyone would become a buy-and-hold investor.

2 gillningar

Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: Alla borde ha en Plan B

Mer från Ben Carlson som är min goto-guy för denna typ av data:

samt

Efter mörker kommer ljus:

By my count, there have been 12 bear markets1 in the Nasdaq going back to 1970 before the current downturn:

Here’s a look at the forward one, three, five and ten-year returns if you would have bought the Nasdaq right after it fell into bear market territory2:

Samma sak för S&P500

Here are the 3 and 6-month returns from the bottom of past S&P 500 bear markets:

samt hur lång tid tog det att att komma tillbaka till noll:

2 gillningar

Jag känner mig sjösjuk av alla grafet ärligt talat @janbolmeson :joy::grin::wink::+1:. Läser som vanligt mellan raderna och hoppar negativa år :grin:.

Det går bra att inte läsa @jacke77. Men jag tänker att du borde gilla dem, då det stödjer din tes om att köpa och hålla indexfonder. :blush:

1 gillning

Klart att jag gillar dina grafer men bara lite lat läsa de nogrant :heart_eyes::rofl:. Jag tror på dig och min Global indexfond långsiktigt så klart :grin::+1: till 100% :heart_eyes:. Nu har jag även 20% LF Tillväxm indexnära . 80% LF Global indexnära. Utmärkt bred global indexfond. Eller hur @janbolmeson !?

Bra frågor att ställa sig i en volatil marknad också från Ben Carlson:

• If I sell my stocks now what is the plan for getting back in?
  • Has my time horizon, risk profile or circumstances meaningfully changed enough to warrant a portfolio change?
  • Will my lifestyle be impacted in a meaningful way if stocks continue to fall?
  • Did I build my portfolio with the understanding that stocks can and will fall on occasion?
  • Have I overestimated my appetite for risk assets?
  • Do I need to use the money I have invested in stocks for spending purposes in the next 3-5 years?
  • Does my portfolio match my willingness, need, and ability to take risk?
  • Do I fully understand the potential range of outcomes when investing in stocks?
  • Is my portfolio durable and diversified enough to withstand severe dislocations in the stock market?
  • Does my investment strategy fit with my personality?
  • How did I react to market carnage in the past?
  • How much volatility am I willing to accept in order to earn higher expected returns over time?
  • What are my core investment beliefs?
  • What do I own and why do I own it?
  • What will cause me to buy or sell securities, funds, or asset classes in my portfolio?
1 gillning

Synd att det är inte översatt på Svenska :joy::+1:.

Inte ens halvtidsvila ju

30-40% nedgång kvar :popcorn::popcorn::popcorn:

:money_with_wings::money_with_wings::money_with_wings:

2 gillningar

Specifikt dessa punkter tror jag de flesta går bet på. Räcker bara att lyssna på hur snacket går i lunchrummet på jobbet för några månader sedan, jämfört med hur snacket går nu.

4 gillningar

Skulle jag vilja justera till:

Trenden för börsen har baserat på den historiska utvecklingen varit tydlig.

Vad som gäller 10-20 år framåt står skrivet i stjärnorna. Vilket innebär att även om börsen som helhet backar så finns det högst troligt ändå goda möjligheter att profitera på väl valda nischer och ineffektiviteter i marknaden.

1 gillning