Michael Batnick: Where are we in the cycle? | Oddsen borde vara på rätt sida för att investera på lång sikt nu

Fortsätter diskussionen från Nu är det inte roligt :cry: | Hur gör ni när det fonder och aktier går ner månad efter månad?:

Mycket läsvärd artikel från igår:

Framförallt intressant att marknaden just nu verkar ha prisat in väldigt mycket och att t.ex. konsumenter och företag har inte varit så förberedda som på länge. Mycket pengar på konto, renaste balansräkningarna någonsin.

Älskade även citatet från Bill Miller:

When I am asked what I worry about in the market, the answer usually is “nothing”, because everyone else in the market seems to spend an inordinate amount of time worrying, and so all of the relevant worries seem to be covered. My worries won’t have any impact except to detract from something much more useful, which is trying to make good long-term investment decisions.

Nu är det ju superdumt att göra förutsägelser, men jag tror att om man investerar nu så kommer man ha oddsen på sin sida - definitivt på lång sikt (5 - 10 år), men även förmodligen kort sikt (1 - 2 år). Den här grafen är ganska illustrativ. Den visar på drawdown (idagsläget ca -20 %) och vad avkastningen var 12 månder senare på den amerikanska börsen S&P500.

6 gillningar

Förstår inte dessa grafer vilket är synd, men va inne på det tidigt i din provprat. Det känns som folk är för medvetna och erfarna (förberedda) för att det ska bli en krash… jag tror det kommer bli några tråkiga år men marknaden kommer vända.

1 gillning

Tack för feedback, har uppdaterat både bild och text.

finns det någon källa på att konsumenter har mer pengar än någonsin på sina konton?

Intressant graf men tror du bör kalla det ”nedgång om MINST -20%”, dvs ökningen kopplad till -20% är ju precis som du skriver bara de punkter som ligger i det vertikala planet för just den x-punkten.

Jag är tveksam till om det går att diskutera i termer av odds här. Varje nedgång resp. uppgång har olika bakgrund. Finns det tunga faktorer som talar för fortsatt nedgång ett år framåt så spelar det ingen som helst roll hur det har sett ut historiskt för helt andra scenarion.

Det dras ofta fram den här typen av statistik baserat på historiska data men diskussionen är sällan om sådan data är representativ för framtiden från nuläget. Annars när man diskuterar historiska kurser för exempelvis fonder så är man tvärtom helt kategorisk med uttalanden som att historisk kursutveckling inte har någon som helst koppling till framtida kursutveckling. Så varför skulle dessa prickar från historien då säga något alls om 1 år framåt baserat på nuvarande situation?

4 gillningar

Hej Jan,

Mkt intressant bild, men jag tror du kanske misstolkat den? Om vi säger att vi ligger på -20 just nu så kan du bara titta på punkterna på den linjen och hur de är fördelade för att se oddsen för olika utfall om ett år, och dessa odds stämmer bara om inte börsen sjunker mer.

Om vi tänker oss att börsen sjunker mer, tex 50% till från dagens nivå, då hamnar vi på en total drawdown på 60%. Jämfört med dagens läge måste ju då kurserna upp med över 100% innan vi är tillbaka på plus jmf med idag. Det innebär väl att en hel del av utfallen i din gröna ruta vore negativa jmf med dagens läge?

Mvh

F

2 gillningar

Sant @DrF - misstolkade bilden. :flushed:

Jag måste säga att jag är oerhört tacksam för alla sådana här trådar som du startar upp, Jan… den här typen av grafer och tankar är luften jag andas just nu. Och på detta ditt eget forum, där man får mothugg så fort man försöker säga något om framtiden (tajma marknaden), eller sannolikhetsbedömma utvecklingen ens under återstoden av året… du flyttar gränserna med den här typen av inlägg.

Jag själv brottas med frågan om när det är dags att gå in igen. Med ledning av grafen ovan börjar inse att det är dags att gå in nu.

1 gillning

Tack @Arvid3 - det finns alltid två sidor av alla mynt. :slight_smile:

Här är ytterligare en ganska positiv artikel:

Jag har börjat att lååångsamt växla över till indexfonder igen. Har legat tungt i råvaror, och kommer stegvis växla över nu.