Björnmarknader på S&P 500 mellan 1930-2022-illustration | Vi är 163 dagar in i denna nedgång

Hittade den här precis som är illustrativ. Källa New York Times.

Statistiskt skulle jag säga att vi har lite drygt 400 dagar kvar i den om den ska följa något slags historiskt mönster (en genomsnittlig krasch är -55 % från topp till botten och pågår i ca 36 månader eller 600 handelsdagar). Dock inte något som jag ser som ett huvudscenario om jag nu ska sia om framtiden hur meningslöst det än må vara.

13 gillningar

Ser få likheter med krascherna på bilden. Möjligtvis någon kombination av räntehöjningarna för att döda inflationen i början av 80-talet och IT-bubblan. Men samtidigt kommer det inte vara möjligt att höja räntan på samma sätt denna gång, och även om många bolag är skräp som enbart blåsts upp av låga räntor så har de aldrig utgjort 40% av en svenska index som Ericsson gjorde… och många bolag har redan sjunkit brutalt.

Efter 40 år av sjunkande räntor har trenden nu vänt, så är kanske obruten mark trots allt. Men vi kommer som sagt inte kunna höja så mycket.

Inte på kort sikt i alla fall, men det kanske bara talar för att det blir en utdragen process.

3 gillningar

Vad är ditt huvudscenario? :blush:

Själv tror jag det blir en så kallad hård landning pga räntehöjningar, lågkonjunktur ett tag och börsen ner en 30% eller så ytterligare från nuläget. Alltså en normal krasch vilket jag ser som lätt optimistiskt jämfört med den situation vi är i.

Sen ska man ju aldrig hålla fast i scenarier dogmatiskt utan ändra framtidssynen när verkligheten ändrar sig.

2 gillningar

Jag tror att inflationen blir värre än många tror på kort och lång sikt. På kort sikt på grund av att många prisökningar ännu inte slagit igenom till sista leden. På lång sikt på grund av makroekonomiska faktorer så som uppbyggnad av alternativa (dyrare) produktionskedjor i stabilare länder, en ökad konkurrens om varor och tillgångar från medelklassen i Asien, samt en brist på nya billiga lågkostnadsländer att producera i efter Kina.

Jag tror därför att vi står inför en period med strukturellt högre räntor och att den perioden kommer att vara längre än många tror.

Resultatet blir en lågkonjunktur, kanske rent av stagflation. Vad det gör för börsen är jag osäker på, men min gissning är att det kan gå ner lite till, och att uppgången, även om börsen som bekant är framtidsfokuserad, kommer att ta lite tid.

Jag ligger just nu på 40% investerat i en allvädersportfölj samt en lekhink, och kommer gå till 90% under en period av 12 månader med veckovisa investeringar i två fondrobotar. Blir det en stor nedgång på vägen, säg totalt 40-50% eller mer sedan toppen, så går jag nog in lite snabbare.

Du verkar som du bara har tittat på de namngivna krascherna på bilden. Där är även mängder med mindre och korta krascher. 1987-kraschen är med bara som ett tunt streck då den bara varade några veckor.

1 gillning

Här är min nuvarande tro om framtiden på ett ekonomiskt plan.

Vi är bara i början av nedgången. Vi kommer studsa upp och ned lite grann ända in till mitten/slutet av nästa år. Sedan går det upp en sväng och får folk att tro att phew, äntligen är vi ute i det fria igen. Räntorna har sänkts igen och stimulanserna har minskats jämfört med dagens läge. Det är då det slår till.

Recessionen. Driven av minskad köpkraft, minskad efterfrågan på råvaror, färre lågkvalificerade jobb, konkurrens från alla länder som nu närmat sig en levnadsstandard lik vår västerländska medelklass.

Slutet av 2023 eller början av 2024 börjar en långvarig nedgång som får de senaste årens nedgångar att skämmas över hur små och korta de var.

Själv kommer jag utöka mitt innehav i guld för att parera de värsta stormarna framöver.

3 gillningar

Tack, Behåller du dina investeringar, köper mer under nedgången eller går du ur för att köpa billigare lite längre fram ?

Är väldigt nöjd över att jag ökade mitt fysiska innehav i somras för ~100kr lägre pris per gram än dagens, nära toppen för mina aktieinnehav. Guld blev helt enkelt för billigt i förhållande, så slog till.

Allt pappersguld är redan likviderat nu, men känns skönt att ha det fysiska om SHTF på riktigt.

1 gillning

Då är det väl en bra tanke att öka sitt månadssparande ytterligare om man har en lång sparhorisont.
Börsen bör väl hämta sig med råge under en 10årsperiod
Eller?

1 gillning

Tog en screenshot från DI imorse som visar utvecklingen på börsen varje år dag-för-dag sedan 1993 som var lite intressant tyckte jag. Historien är ju ingen prognos etc men kul för en statistik- och diagramnörd som undertecknad.

Årlig utveckling

2 gillningar

Ja, den såg ju inte så lovande ut. Det enda som eventuellt talar emot en fortsatt nedgång är väl att vi vid det här laget redan borde ha prisat in 80-tals inflation, krig i Europa, och pandemins förlängda arm. Länsförsäkringar Fastighetsfond ligger t.ex. -42% i år. Om hela index ska krascha så borde i så fall någon av de redan välkända faktorerna behöva eskalera betydligt, alternativt någon helt ny och oförutsedd kris dyka upp.

2 gillningar

Månadssparande är bra, men i min tro är vi bara vid början av nedgången som kommer vara i flera år framöver. Det är alldeles för många händelser som sker samtidigt nu för att jag skall tro det är en övergående fas. Det är vad man sa om inflationen i höstas också, ändå biter den sig fast och blir ännu starkare.

Kom ihåg att bara för att FED höjer räntan i USA, betyder inte det att de slutar pumpa in pengar i systemet. Någon gång skall dessa pengar tas tillbaka och försvinna från uppblåsta värderingar och lån mot reala tillgångar.

Desenio har gått back 98% sedan sin högsta kurs. Tro inte att det har bottnat bara för att index eller ett bolag gått back 40% :slight_smile: .

1 gillning

Jag har hört detta på senaste, nu är det slut på redan att flytta till billigare länder, men jag tror inte vi är för än. Det finns fortfarande många billigare länder kvar, Indien, Bangladesh, stora delar av Afrika osv.

Jag har även hört detta, men jag tror det är en tillfällig reaktion, om något år har världen går vidare och folk vill ha det billigt igen, framförallt om reallönerna har gått ner.

1 gillning

Tyvärr saknas mycket av infrastruktur och utbildning i många av de länderna som ‘är kvar’ så det blir svårt att ersätta större delar, i alla fall närmsta 20-30 åren.

Hade det bara varit corona så hade det du säger nog stämt, men när vi nu även har kriget samt vapenskrammel från Kina när det gäller Taiwan så har företag fått sig en tankeställare. Vad jag hör från ett par finanschefer och VDar så bygger man upp alternativ och placerar en del av produktionen närmare hem. Man skiftar alltså inte allt till länder med högre kostnad, utan kanske bara 20-30% för att ha alternativ för att sedan skifta mer till i händelse av problem i lågkostnadsländer, eventuella sanktioner, etc.

Detta, tillsammans med den ökande konkurrensen om tillgångar, varor och tjänster tror jag som sagt leder till en långsiktigt högre inflationsnivå. Vi får se!

1 gillning

Det känns riktigt tryggt ligga 100% investerad i Global indexfonden + automatisk månadssparande :flushed::partying_face:
Finns ingen anlädning ändra på något långsiktigt :+1: då vi ändå inte vet något om framtiden :stuck_out_tongue_winking_eye:
Sedan kan man alltid avvika i från forskningen och den här RT bloggen värderingar och göra det på sitt sätt som man tror på något och gissar sig i framtiden @janbolmeson :joy::+1:.
Då majoriteten på den här bloggen avviker i från det följa global index både upp/ned långsiktigt finns det ingen anlädning bli förbannad på @Pellepennan :+1::person_tipping_hand::wink::clap: .

2 gillningar

Tog en titt på stagflationen under 70-talet. (Data för graferna går tyvärr bara tillbaka till 1972).

Nominellt talat gick börsen helt ok!

Men inflationsjusterat var det inte lika roligt…

Värdebolag, speciellt små värdebolag, gick klart bättre än stora tillväxtbolag.

Ännu bättre gick guld.

Och för att kopiera en post från en annan tråd.
(obs: utdelningar ej inkluderade nedan, så blir lite missvisande)

2 gillningar

Jag och några andra undrar nog om det går att klassificera ”pricing power” genom att säga värdebolag? I så fall är det ju ett skifte nu där vi går från värdera tillväxt lägre än tidigare, och istället premiera värdebolag. Det jag vill ha är ju fonder som investerar enbart i små värdebolag, men de fonderna lyser med sin frånvaro dessvärre. De ETF:er som finns har bara en annan viktning, men det är samma bolag som ingår i deras index.

1 gillning

Exakt. Ända avvikelsen jag har planerat är att tvinga in lite extra nu när det går ner.

Jag välkomnar en större krasch :slight_smile: Är fortfarande i startgroparna i mitt långsiktiga investerande på börsen och bygger gärna sakta men säkert kapital på en billigare och billigare börs några år framöver.

2 gillningar