Jag tror att inflationen blir värre än många tror på kort och lång sikt. På kort sikt på grund av att många prisökningar ännu inte slagit igenom till sista leden. På lång sikt på grund av makroekonomiska faktorer så som uppbyggnad av alternativa (dyrare) produktionskedjor i stabilare länder, en ökad konkurrens om varor och tillgångar från medelklassen i Asien, samt en brist på nya billiga lågkostnadsländer att producera i efter Kina.
Jag tror därför att vi står inför en period med strukturellt högre räntor och att den perioden kommer att vara längre än många tror.
Resultatet blir en lågkonjunktur, kanske rent av stagflation. Vad det gör för börsen är jag osäker på, men min gissning är att det kan gå ner lite till, och att uppgången, även om börsen som bekant är framtidsfokuserad, kommer att ta lite tid.
Jag ligger just nu på 40% investerat i en allvädersportfölj samt en lekhink, och kommer gå till 90% under en period av 12 månader med veckovisa investeringar i två fondrobotar. Blir det en stor nedgång på vägen, säg totalt 40-50% eller mer sedan toppen, så går jag nog in lite snabbare.