och vill få tips om Global indexfonder som Jan pratar så varmt om, vilka fonder förslår ni att investera i nu i höst 2025? Jag tänker att jag ska flyttar befintligt sparande från andra fonder hit vid ett par tillfällen i höst och någon gång januari/februari. ca 600 tkr.
Värt att tänka på är att bara genom att komma till beslutet att investera majoriteten av sina långsiktiga pengar i en global indexfond, så har man gjort 95% rätt. Eller kanske 99%!
Resten är finlir!
Så tycker jag i alla fall
När jag var helt ny här på sidan, så väntade jag 6+ månader innan jag tog några större beslut. Att ge sig själv tid att läsa på, lyssna på avsnitt och låta kunskapen sjunka in, innan jag agerade, var helt rätt för mig.
Andra kom med massa råd hit och dit, baserat på deras prioriteringar och personligheter. Så det var väldigt skönt att till slut landa i en portfölj som jag själv valt, efter eget huvud.
Tror det är viktigt för att kunna hålla sig ifrån pill och beteendemisstag.
Ett intressant komplement är Enhancedfonder, som har lite högre avgift men är i grunden indexfonder som har en del där de kan avvika från marknadsvikt när det bedöms finnas överavkastningsmöjligheter.
DNB Global Enhanced Index S är relativt nystartad men har överpresterat mot alla populära globalfonder i år.
Nordea Global Enhanced Growth har sedan fonden startades 2017 med sin avkastning på +194% slagit LF Global Index (+181%), DNB Global Index (+184%) och klart utklassat Avanza Global sedan den fonden startades 2018.
Visst, historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning men någonstans blir historiken ett bra argument för att köpa/behålla. Jag kommer inte sälja mina Investoraktier för jag har en så lång historik av överavkastning att jag är så trygg jag kan vara att mina pengar är i goda händer där. Investor har ökat i värde med 207% sedan Nordea Global Enhanced startades för jämförelse.