Varför rekommenderar ni DNB Global istället för Länsförsäkringar global?
Varför tar ni inte med Spiltan Aktiefond Investmentbolag i årets bästa fonder?
Varför är Avanza Zero inte med på listan för årets bästa fonder?
I den här kortpodden på 10 minuter kommer jag gå igenom vårt resonemang kring alla tre fonderna. För att undvika missförstånd, fonderna ovan är bra och du behöver inte känna panik ifall du äger dem. Av olika anledningar rekommenderar jag dock inte fonderna som poddavsnittet kommer förklara.
De viktigaste punkterna för hur fondvalen gått till för bästa fonderna 2024:
Investera enligt forskningen: ”Månadsspara regelbundet, långsiktigt och automatiskt i en billig, bred, global och passiv aktieindexfond eller fondrobot. Balansera risken med räntor. Sitt därefter still i båten. Var lat, passiv, oengagerad, ointresserad och oinloggad för att om 10-20 år, sannolikt ha tjänat mer pengar än de flesta. Just. Keep. Buying. Helt enkelt.”
De två viktigaste urvalskriterierna är: 1) Placeringsinriktning som ska vara ”bred”, ”passiv” och ”indexnära” och 2) låg avgift med max 0.4% eller 0.2% inom en pensionslösning.
Kriterier som man i princip aldrig ska välja en fond på är: 1) Historisk avkastning, 2) Fondbetyg, 3) Marknadsföringsstory, 4) Bankrådgivares åsikt och 5) åsikt i sociala medier (ja, jag inser ironin).
Förslag på konkreta fonder per bank hittar du i forumet, länk nedan, då alla fonder inte finns på alla banker tyvärr. Våra förslag på fondrobotar är LYSA eller OPTI och för de globala aktieindexfonderna:
Avslutningsvis vill jag verkligen påminna om att allt sparande har en risk. Du kan förlora delar eller hela ditt kapital. Historisk avkastning är inte garanti för framtida avkastning. Du kan läsa mer om risk i avsnitt #343.
Intressanta med detta inlägget är att de på sitt sätt turas om att vara bäst. Kollar man på tex 5 års sikt. Kan man se att vid olika tidpunkter var det olika fonder som var bäst just då.
Så finns egentligen inget fel val såvida man inte retar sig på typ 2% skillnad.
Jag har inte lyssnat på avsnittet än. Men jag vill ändå lyfta Spiltan Investmentbolag. Jag själv investerar inte i den just nu. Men det är en fond som presterar väl år efter år. Visst, det är en betydligt högre risk i den i jämförelse med brett svensk index. Men den förtjänar ändå en runda applåder för sin historik
Får ju hålla med om detta. Säga vad man vill men Spiltan-grabbarna har ju i retrospekt haft tur med sin special-fond. Länge.
Men: för att citera @Nightowl
“Hur det gått i förfluten tid [bak till slutet på 80-talet] säger ingenting om hur det kommer att gå nästa 10 år.”
Och grejen är ju den att det är det senare man är intresserad av. El hur…? Risken i denna fond är betydande. Inte bara via “home bias” utan vad den faktiskt (indirekt) innehåller. Den är inte en indexfond, inte en småbolagsfond (fast indirekt liknar den det inuti via investmentbolagen) och är överviktad mot “ta rygg på” (Investor & Industrivärden). Hur dessa aktier väljs ut över tid är helt opakt, likaså vikterna av dem.
Den här fonden har ändrat innehåll radikalt sen den startade. Mer än en gång. Hur, när, varför? Who knows. Helt klart för hög risk för mig iaf, jag känner inte snubbarna som förvaltar denna fond – har ingen spec anledning att lita på dem.