Vilka indexfonder har ni?

Hej!

Jag vill bygga en passiv portfölj med indexfonder. Jag vill alltså pilla så lite som möjligt i portföljen framöver :blush:
Behöver jag fler fonder än DNB Global Indeks?

Om ja, vilka fonder rekommenderar ni? :blush:

Tack för er hjälp!

1 gillning

Nej, du behöver inte fler fonder än så.

5 gillningar

Om målet är att pilla då lite som möjligt så räcker det gott och väl med en global indexfond som du redan har valt. :+1:

Om jag mot förmodan ändå skulle föreslå att lägga till något så vore det kanske en tillväxtmarknadsfond och en småbolagsfond. Men då behövs det pilla liiiite mer.

2 gillningar

Jag kör dessa två jämt fördelade visst jag saknar tillväxtmarknader samt home bias men detta är bra nog tycker jag :slight_smile:

Avanza global
Länsförsäkringar global indexnära

2 gillningar

Hej! @MattiasA90 Tack för input! Har du något tips på tillväxtmarknadsfonder och småbolagsfonder?

Tack för hjälpen!

91% Lf global
9 % avanza.se global

Avanza Emerging Markets är nog den billigaste mot tillväxtmarknader.

2 gillningar

Du fick bra tips av @emilv på tillväxtmarknadsfond.

Vad gäller småbolag så beror det på om man vill ha globala eller svenska. De globala är tyvärr ganska dyra runt 0,7% i avgift medans en svensk småbolagsfond kostar runt 0,4%.

T.ex:
Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 sek
Plus Småbolag eller Plus mikrobolag

1 gillning

@emilv Tack snälla!

@MattiasA90 Tack snälla!

Nyfiken på hur DNB Global Indeks skiljer sig mot de 2 som brukar rekommenderas. Avanza Global och Länsförsäkringar Global

Läs här :slight_smile:

Vad tror ni alla om teknikfonderna? Typ Robur eller DNB? Som en krydda. 10% eller så.

Om du inte vill ombalansera skulle jag föreslå Storebrand global all countries, då de knkluderar tillväxtmarknader. Du behöver då inte pilla överhuvudtaget.

Sätt upp ett automatiskt sparande, lev livet och försök att glömma bort sparandet.

1 gillning

Jag har enbart Storebrand Global All Countries på tre olika ISK.

1 gillning