Hur kommer det sig att LF Global indexnära klarat sig så bra i denna nedgången?
Bara cirka hälften ner mot stora index trots hög viktning mot USA och Teknik.
Kronan har tappat mycket mot dollarn.
Aha!
Det är alltså skillnad i den redovisningen på fonder och Etf:er i andra valutor dvs att för etf:er så syns inte denna infon om utvecklingen för fonden men återspeglas/syns i kronavkastningen på depån?
Olika fonder handlas i olika valutor (EUR/USD etc). Hur utvecklingen slutligen blir, uttryckt i SEK beror alltså på både fondens utveckling i procent OCH hur SEK och fondens valuta står i förhållande till varandra.
Yes, det är jag med på.
Min fråga är mest att när man tittar på utvecklingen på respektive fond eller etf , typ hur den gått 1 vecka, I År ,1 år osv så räknas valutaförändringen in för fonder men inte för en Etf i utländsk valuta. På en Etf i utländsk valuta ser man det först i kronavkastningen på depån. Den kan visa minus i “historiken” men ändå ligga plus i depån med valutaförändringen.
Eller är jag snett på det?
Beror inte det på att den visar avkastning i den utländska valutan. Men du ser föräningringen i SEK på kontot.
Jo, men är det inte det jag skriver ?
Att det som visas i infon(historiken) för en ETF inte tar hänsyn till valutan medans det för en vanlig fond, exempelvis LF Gl. Indexnära visas inkl. valutapåverkan i infon(historiken(.
Med info/historik menar jag alltså detta
Är ju alltid en valuta inblandad.
ETF:n kan vara presenterad i USD eller Euro.
Medan LF Gl. är i SEK