Valutakurs Global indexfond

Hej allesammans!

Måste ursäkta min svårighet att förstå detta med valutakurser vid köp/försäljning.

Investerade ca 100k i Lf globala indexfonden för ca 6 nånader sedan.

Den handlas i SEK men i princip allt innehav är ju i USA dvs köps i USD?

Svenska kronan låg runt 8 kr/Usd vid köpet.
Idag ligger kronan på ca 10kr/USD.

Min fråga:

Innebär detta att om jag skulle sälja idag så skulle jag få mer tillbaka i sek iom valutaförändringen?

Ringde Avanza och frågade men dom sa att kursen inte påverkas iom den handlas i sek?

Förstår verkligen inte.

Tar avanza säg 20.000kr i egen ficka vid försäljning “ökningen” av valuta kursen?

Ursäkta dumma frågan men vill verkligen förstå.

Tacksam för svar:)

Du skulle inte ”få tillbaka mer i SEK”. Däremot har fonden i SEK gått upp 20% under perioden. Eftersom börsen samtidigt gått ner har effekten blivit att nedgången i SEK blivit liten eller inte märkts av alls.

1 gillning

Ok tack, men nånstans vid försäljning så måste väl ändå omvandligen ske från Usd-Sek på samma sätt som vid köpet eller har jag fel?

Nu säger du att kursen kan ha konpenserat ett nedfall men ponera att den inte gått ner då?

Hade börsen inte gått med alla hade värdet på dina fondandelar i SEK ökat med 20%, allt annat lika.

Ja, omvandling sker. Men priset du ser i kronor har redan tagit hänsyn till en valutaomvandling och kursändring.

Finns fonder och ETF:er som handlas i USD och EUR och där får man köpa/sälja till kursen valutan har just då.

1 gillning

Omvandlingen från USD till SEK sker kontinuerlig, varje dag. Inte bara när du köper och säljer.

3 gillningar

Tack för svaren👍

Precis.
Fondbolaget sätter ett nytt värde på fondandelarna varje dag och där ingår både aktiernas kursrörelser i sin egen valuta och omvandlingen till värde i Svenska kronor.

Det som förklarats i denna tråd för en aktiefonds kursrörelser och valutarörelser, det är samma som gäller om du köper en räntefond för utlänska obligationer eller en guld-etf (gulds marknadspris sätts i dollar).

Både tillgångens rörelse och valutans rörelse påverkar värdet varje dag.

2 gillningar