Svag svensk krona

Hej.

Sitter och funderar på den svenska kronan när det kommer till globala fonder. Visst påverkas tex LF indexnära när den svenska kronan sjunker eller stiger jämfört mot dollarn? Säg att svenska kronan går och stärks mot dollarn med 10%. Betyder det att alla innehav i fonden cirka 61% sjunker med 10%? Eller hur räknar man på det?
Svenska kronan är är inget att skryta om just nu. Och är det inte därför breda fonder som har mycket i usa har gått så bra i år?

3 gillningar

Tycker det brukar gå på ett ut ofta. I alla fall för innehaven man redan har. Börsen går ned, men dollarn stärks. Men det känns dyrare att köpa när dollarn är hög.

Ber om ursäkt men förstod inte allt. Vill du förtydliga? :slight_smile:

Jo absolut är det så. Globalfonder har inte tappat så mycket i SEK även om börser gått ner så har en svagare krona blåst upp värdet i just SEK.

Det är väl just en fördel med globalfonder när man bor i ett land med en liten valuta som typiskt försvagas rejält i kristider. Det jämnar ut utvecklingen lite.

Visst är det sedan lite surt när man ser globala börser går upp men globalfonder står och stampar för att SEK stärks efter en kris. Men så är det ju, karusell och gungor.

Senaste året har SEK försvagats från ca 8.3 SEK/USD till nästan 10 SEK/USD. Det har hjälpt avkastningen i SEK med ca 20%.

7 gillningar

Tack för ett bra svar! :slightly_smiling_face:

1 gillning

Alla innehav i fonden som är noterade i SEK stiger motsvarande SEK ökningen om fonden är noterad i USD.

2 gillningar

Hej!
Jag förstår inte riktigt ovan. Jag har ökat mitt sparande i LF Global Indexnära, men det känns fel när kronan är så svag jämfört med dollarn. Borde jag inte få mindre för pengarna nu dvs det borde vara dåligt att köpa globalfond just nu? Har jag rätt eller fel? Ge gärna ett rakt svar om möjligt och svara pedagogiskt då jag inte är så insatt :slightly_smiling_face:

Mvh Åsa

2 gillningar

Du har helt rätt. När kronan är svag så får du färre andelar globalfond än när kronan är stark.

4 gillningar

Det stämmer, du får mindre än tidigare.

Det beror på hur USD/SEK rör sig framåt, och det vet ingen. Går den upp till 12 så är det ju mycket bättre att köpa nu än det är då.

Om det vore enklare att förutspå hur växelkursen kommer förändras framåt så skulle det vara meningslöst att investera i globalfond alls, få kan man uteslutande satsa allt på valutahandel. Att inte alla redan gör det är bevis nog för att det inte går förutspå till nämnvärd nivå.

3 gillningar

Stort tack för svar :pray:!