Omviktning från Global till Omx pga usd/sek

Jag bedömer nu att paniken börjar lägga sig och tror svenska kronan kommer stiga mot dollarn med ca 10% på något halvårs sikt (samma som den tappat de senaste månaderna)

Att sia om valutan är ju inte enkelt skall sägas.

Om jag har rätt i detta måste det väl motivera en flytt från Global till OMX? Vad tycker ni om detta?

1 gillning

Hej
Vad är det som säger dig att det blir panik och Sek ska värderas högre än Usd? Det brukar bli omvändt när det är panik brukar sek falla ännu mer jämfört med Usd. Global index är ändå tryggaste hamn när det gäller aktie index som tillgångslag :+1:

Varför inte. Å andra sidan, om du känner dig säker på valutahandel kan du säkert göra stora pengar på att leta upp någon hävstångsprodukt som låter dig spekulera i sjunkande dollar.

1 gillning

Jag skrev att paniken börjar lägga sig och med det menar jag att den här krisen kommer lägga sig och därför tror jag att svenska kronan kommer stiga igen gentemot dollarn.

Jo du har rätt - kan man förutspå valutor så bör man kanske handla direkt i dem. Jag menar inte att jag kan valutor speciellt bra.

Men vad jag vet är att varje gång det är finanskris så sjunker SEK och andra småvalutor och folk köper USD. Senaste månaderna har valutan gått från 8,5 till 9,5. Jag tror det är mycket stor chans att den går ner igen.

I grund och botten tror jag både OMX och global går bra och vill handla i aktier (fonder). Men jag tror OMX kommer att gå bättre iom denna 10% boosten från valutan.

Kolla gärna hur det såg ut i mars - USD/SEK var uppe bra mycket mer än 9,4 innan det vände. Även om aktierna gick upp mycket i USA en dag så kunde valutan äta upp vinsten så att en svensk globalfond knappt rörde sig.

Jag kanske skall tillägga att detta gäller under en begränsad tid tills jag bedömmer att SEK är normalstark igen.

Välkommen till forumet

Det finns 2 utfall troliga utfall och 1 unicorn.

1: Det går dåligt och du förlorar pengar
2: Det går bra och du vinner pengar, du inser vilken intellektuell titan du är på aktiemarknaden i relation till alla andra pläbs och investerar således mer penar, troligtvis med hävstång som heter duga #noriskexposure #diamondhands #tothemoon och så vidare. Summa summarum. I slutändan förlorar du ändå allt ditt investerade kapital.

Unicorn: Du inser att du hade flyt och håller riskfyllda investeringar till ett minimum i framtiden.

Jag hoppas dock det går din väg!
Lycka till!

4 gillningar

Tack skall du ha för välkomnandet för din input.

Jag ser kanske inte en omviktning från global till OMX som särskillt riskfyllt dock. Men en sak är säkert, den ena fonden kommer att gå bättre än den andra.

Långsiktigt är det med all säkerhet rimligt att handla SEK-tillgångar när dollarn är dyr och vice versa. Att det däremot ska “fixa sig” inom en viss tidshorisont skulle jag inte satsa pengar på. Volatiliteten är betydande just nu. Allt kan rimligen ändra sig på alla möjliga sätt beroende på omvärldsläget. Förr eller senare lär du dock ha några procent till godo genom att göra så här.

1 gillning

Lysande - håller med att det mesta kan hända helt klart. Björnmarknaden kan fortsätta länge till.

Daniel, jag håller med dig! Kommer inte vikta om, och kommer fortsätta ha mestadels LF global indexnära, men när årets bonus kommer tänker jag lägga in lite mer än vanligt i en indexfond med svenska aktier.

Håller dock också med om att det inte går att timea marknaden. Men tänk så här - om dollarn fortsätter vara högt värderad kommer de svenska aktierna gå som tåget då de svenska verkstadsindustrierna då kan sälja sina produkter till bättre priser utomlands. Om dollarn sjunker ner igen till mer normala 6-8, så har man mindre sparande i dollar.

Mvh

F

1 gillning