För 10 år sedan stod dollarn i 6.5 SEK.
För 3 år sedan stod dollarn i 8.5 SEK.
Idag står dollarn i 10.88, och cirka 70% av en globalfond utgörs av dollar.
Vi är inne i en tuff period i Sverige pga vår relativa räntekänslighet och även den negativa sverigebilden.
Blickar vi framåt kommer konjunkturen förr eller senare att vika i USA och Europa, som den alltid gör under en konjunkturcykel. Räntorna kommer att sänkas och Sverige kommer inte längre vara lika ränte-drabbat ekonomiskt
Ponera även att svenska folket tröttnat på kriminaliteten och forsätter att rösta för hårdare tag och Tidö-partierna, vilket till slut knäcker gängen och återställer Sverigebilden. Hårda tag-partier råkar även vara borgerliga, så fler sänkta skatter och bättre företagsklimat kommer även som en följd av detta.
Ponera att de sänkta globala räntorna får internationellt kapital att lämna räntepapper och söka sig till små- och medelstora bolag, som den svenska aktiemarknaden utgörs av.
Ponera slutligen att NATO ställer stora krav på Sverige att rusta upp infrastrukturen för att uppfylla sina åtaganden som uppsamlingsplats för NATO-styrkor.
Plötsligt har vi en rungande högkonjuktur och ekonomi.
Om 3 år står dollarn i 8.5 SEK igen.
Om 10 år står dollarn i 6.5 SEK igen.
Hur står sig din portfölj med globalfonder i detta scenario?
@Veritas om kronan stärks så pass mycket kommer ju din köpkraft när du är utomlands att öka. Talar inte detta också för devisen om ”just keep buying”? Dvs in med ungefär samma belopp - köpkraftsanpassat / indexerat- regelbundet i globala indexfonder.
Om det är som du säger så borde man väl tjäna ännu mer på att spara i SEK dagsläget och sedan skifta om till globalfonder när kronan stärkts?
För 1.5 år sedan hade jag 19% ”home bias”, jag har nu skiftat om till 40% pga den svaga kronan. Då tänker jag att jag valuta-säkrat lite av valuta-vinsten jag gjort.
@Veritas om du menar att spara SEK i svenska aktier eller fonder med stora svenska bolag så är de till största delen (bortsett från en del fastighetsbolag och banker m.m) exponerade mot USD ändå genom att Sverige utgör en liten del av deras totala marknad.
Även om svensk ekonomi kan gå bättre än den amerikanska tillfälligt, finner jag sannolikheten att den överpresterar mot USA på längre sikt än max 1-3 år är lägre än 0
Jag skulle investera max 30-40 procent av kapitalet i svenska små och medelstora bolag via en indexfond och hålla resten likvid för att åter köpa in mig billigt i den amerikanska värdepappersmarknaden när den värsta stormen har lagt sig.
Ang. NATO, så har jag redan en liten position i en vapenfond, så där skulle jag fortsätta månadsspara som vanligt. Jag ser det som en långsiktig, stabil investering.
Jag tror att vi pratar om olika saker. Jag följer någorlunda konjukturen när jag investerar. Inte så att jag försöker tajma marknaden till punkt och pricka men jag tycker det är onödigt att ligga kvar när trenden är otydlig. Vid tydligt nedgång kan man alltid hitta någon lämplig bear ETF men när det är kaos är det bättre att vara likvid. Jag tolkade din scenario som att det skulle vara kaos i USA och stark högkonjunktur i Sverige. Och då är det bättre att vara mestadels likvid och investera lite i Sverige. Jag anser att även vid de bästa förhållandena är svenska värdepappersmarknaden ganska riskabelt pga sin lilla storlek och volatilitet, därav investering på max 40% av likviden. Det är den yttersta gränsen för min risktolerans.
När läget i USA blir tydligare, oavsett riktning, vilket jag tror inte kommer ta mer än 3 år, så investerar jag åter i USA, pga storleken. Storleken ger i min mening både bättre riskspridning och hävstång.
Om svenska kronan står stark mot dollarn då, så får man en valutafördel, men det är bara en extra bonus, inget jag aktivt söker.