Investera just nu, Sverige eller världen?

Svenska börsen släpar efter pga kronan. Jag försöker alltid köpa mer på dippar. Och nu är det dipp på svenska börsen.

Frågan är om det är bra att investera i Sverige istället för tex en Globalfond just nu i detta läge?
Jag månadsparar ca 70 globalt och 22% Sverige, 8% tillväxt.

Jag ser Sverige några procent upp i år. Global fonderna upp 15-20%.

Personligen så gör jag så. 30% upp till ATH för OMX Stockholm PI gör att jag ökar i XACT Sverige. I kombo med att SEK tappat mycket mot $.

Funderar lite över samma sak. Dyrt med saker i euro och dollar nu :frowning:

Bra tips om just denna frågeställning kan ni hitta i denna tråd:

Beakta dock att mycket av globalfondernas uppgång kan tillskrivas SEKs svaghet mot de stora valutorna EUR och USD.

2 gillningar

Svårt att se att det spelar någon roll.

Ta tex Microsoft. 50% av deras i intäkter kommer utanför USA från alla möjliga valutor.

Och ta ett svenskt storbolag. Tror ni att alla deras intäkter kommer från Sverige?

Valutan spelar nog mindre roll i dagens globala värld. Det jämnar ut sig.

1 gillning

Fast det är väl just därför vissa intresserar sig för Sverige just nu: för att det ser ut som att bolagsvärderingarna där gått ned som en följd av SEK-fallet och att man förväntar sig att detta ska jämna ut sig.

Priset för SEK anser jag är extremt svårt att säga något om i de närmsta månaderna. De senaste dagarna har SEK fallit. Om SEK kommer att hämta tillbaka det eller om SEK kommer falla mer? Tja, om du vet svaret, så kommer du bli miljardär.

De så kallade förstå-sig-på-arna på bankerna vet inte heller. De säger en massa saker, men de vet egentligen inte någonting över huvud taget. Om de hade kunnat förutspå framtiden, så hade de inte varit på den position de är nu, utan de hade inte arbetat över huvud taget. Eller hur?

Ingen vet hur framtiden ser ut så kör bara Lysa så får du ett vettigt sparande. Du ska inte fundera över att tajma marknaden, det kommer inte gynna dig långsiktigt enligt forskning på området.

För närvarande är Stockholmsbörsen inte poppis och många aktier går därför halvdant. Det talar i min värld för att det kan finnas en poäng att satsa på Stockholmsbörsen, så länge inte det börjar gå regelrätt dåligt för Sverige eller svenska bolag.

Vilka valutor man har sina intäkter i kan spela roll för vissa bolag men i det stora hela är det nog inte huvudfrågan. Att SEK och Stockholmsbörsen går halvdåligt beror snarare på ränteförhållanden och olika riskbilder än på att svenska bolag i allmänhet skulle gå dåligt.