Det är ju några av oss som tiltat mot Stockholmsbörsen det senaste året då den svenska börsen har haft en högre förväntad avkastning (se t.ex. Research Affiliates och diskussioner med @Andre_Granstrom ). En fråga som jag kom in på med en kompis tidigare idag, var hur resonerar man för byte tillbaka?
Vi provpratade om att när de förväntade avkastningarna börjar närma sig varandra, när den svenska kronan har stärkts lite eller om den svenska börsen gör en tjurrusning… Vad tänker du?
Jag tror inte på att timea marknaden. Så i den mån jag hade haft annan andel Sverige än jag ansett var korrekt långsiktigt hade jag omgående viktat tillbaka.
Jag tiltar mot Sverige och tänker att växlingskursen är det som får styra, åtminstone initialt. Rent personligen tycker jag det är helt orimligt att dollarn kostar tvåsiffrigt, så först ska den ner i tio spänn innan jag börjar snegla utåt igen.
Enklast att inte tilta från början och ha en fast förutbestämd allokering som man sedan håller konstant genom årlig ombalansering Jag håller mig till 10% Sverige och ändrar inte det oavsett vad den förväntade avkastningen är
Men om man nu har tiltat extra pga att den förväntade avkastningen var högre, borde man inte spikat reglerna för hur man ska gå ur sin extratilt i förväg innan man tiltade extra?
Tolkade det inte som att det enbart gällde lekhinken utan rent generellt Men även om man har en lekhink så tänker jag personligen att det vore rimligt att man satte upp regler för sig själv när man ska köpa eller sälja oavsett om det gäller en specifik region (sverige) eller en specifik bransch eller liknande.
Det gör det och jag menade att man måste få spexa lite. Övertiltar man Sverige kan man se det agerandet som en lekhink och då kan det ju få röra sig om mer än 10% (det gör det redan ).
Jag är inte så regelstyrd. Jag vet att jag nog ändå skulle bryta mot dem längs vägen.
Jag försöker hålla en viss exponering mot de olika världsvalutorna. När exempelvis dollarn stiger så tar jag hem lite vinster där och stoppar in där det behövs för att bibehålla exponeringen mot de övriga. Detta gör jag löpande (handlar någon timme varje dag).
Sverige är väl ca 1% av världsbörsen så allt över det är ju en extratilt.
Men som jag tänker så tiltar man om man börjar allokera mer än vad man redan har förutbestämt sig för att allokera. Så om jag har bestämt mig för att hålla runt 10% Sverige så skulle en extratilt vara om jag plötsligt började allokera 15-20% eller mer.
Om man tiltar mot något måste man väl veta vad man jämför. Menar ni OMXS30 vs Dow Jones? Eller kanske något annat?
Enklast är väl att löpande kolla utvecklingen i sek, grafisk eller i tabell, för att se om man kan se en avvikande trend. Det är svårt att gå händelserna i förväg, tycker jag, utan det är lättare att följa löpande vad som verkligen sker.