Jag har hört en del säga att det är dåligt att spara i det som gick bra under förra året. Exempelvis tar många, bland annat podden här, upp att man ska vara försiktig med att springa till ny teknik-fonder bara för dom gick bra under förra året. Därför bestämde jag mig för att undersöka saken lite närmare.
Jag gjorde som så att jag tittade på en rad olika tillgångsslag och hur dom gått de senaste 25 åren. Sedan skapade jag en portfölj som heter “Vann förra året”-portföljen, som varje år säljer av allt och kör 100% på det som gick bäst under föregående år. Resultatet samt källan går att se i bilden här under, eller via länken som går till ett publikt google-sheets.
Det finns flera spännande saker som man kan se här, främst att en “vann förra året”-portfölj inte alls är så dum som man kan tänka sig. Det ger högre avkastning än många andra portföljer, däremot till betydligt högre volatilitet. Går man in i dokumentet så ser man att en sådan portfölj hade haft flera katastrofala år, så det hade gällt att ha mycket is i magen.
En “vann förra året”-portfölj är dock sämre än både amerikanska aktier och REITs. Så det finns portföljer som gav högre avkastning till lägre volatilitet. Och gillar man avkastning till låg volatilitet så tycks en 60% aktier och 40% guld vara en balanserad portfölj.
Vad tror ni andra om detta? Tror ni att det kan finnas någon idé att jaga det som går bra nu eller inte?
(Själv kör jag inte på detta, utan jag kör på indexfonder och utdelningsaktier, men kul att undersöka hur det ligger till och höra vad ni andra tycker.)