Tilta portföljen mer mot svenska börsen

Lysa kör idag 10-20% svenska börsen och Rika tillsammans basportfölj har 10% svenska börsen för en 100% aktieportfölj.
Svenska kronan står ju rekordlågt mot bl.a. dollar. Om kronan stärks framöver kommer förmodligen svenska börsen gå bättre och börser med övriga valutor gå sämre sett ur en svensk sparares perspektiv, allt annat lika.

Bör man nyttja detta och den närmaste tiden tilta en större del av sin passiva indexportfölj mot Sverige? Hur stor andel är i så fall rimlig för en 100% aktieportfölj om man tar ett sådant bet?

1 gillning

Där i ligger nog problemet :slight_smile:

Om SEK stärks så tappar också svenska företag konkurrenskraft dvs tappar framtida inkomster. Dessutom vinster från affärer utomlands växlas över till SEK för att rapporteras och blir då lägre i SEK pga starkare valuta. Sverige är väldigt exportberoende och många stora bolag på Stockholmsbörsen har stor del av sin försäljning utanför Sverige. Alltså kan börsen drabbas av att företagen går sämre när SEK stärks.

Dessutom minskar väl aptiten från utländska
Investerare att köpa i Sverige då det blir dyrare i deras valuta med en starkare SEK. Jag läste någonstans att 60% av ägandet på Stockholmsbörsen är utländskt. Så det kan nog också påverka.

Totalt sett, visst, hade det varit skönt med en något starkare SEK så vi inte importerar så mycket inflation. Det hade varit bra. Om starkare SEK gynnar svenska börsen vågar åtminstone inte jag mig på någon gissning. Det kan nog lika gärna bli tvärt om.

Det vettigaste är nog att Just. Keep. Bying. och i samma proportioner som man tänkt ha långsiktigt. Så tänker jag åtminstone. Jag tar inte hänsyn till växelkurser :slight_smile:

3 gillningar

Jag har sett flera här som tiltat upp Sverige, t.o.m. 50% Sverige 50% global. Samtidigt är det många som inte anpassat portföljen, jag har personligen t.ex. 100% globalfond.

Öppen fråga till mer vetandes. Hur ofta sker mean reversion i valutor? Vad är oddsen att det sker jämfört med att den bara fortsätter ner mot havsbottnen?

6 gillningar

Lägger en 1/3 mot Sverige i portföljen. Historiskt har den klått de flesta börser och har man köpt extra billigt har man varit en vinnare. Kan inte ha allt i mellanmjölken global index

Klart man kan. Hellre det än en gräddfil som stått ute lite för länge.

2 gillningar