Kan någon smartare än jag förklara sambandet mellan kronkursen och utveckling av globalfonder?
Experter som intervjuas i media säger ju återkommande dels att ett viktigt skäl till att vårt sparande i globalfonder utvecklats så mycket mer positivt än t ex svenska aktiefonder är den svaga svenska kronan dels varnar de för risken med sparande i globalfonder när kronan (någon gång, kanske) stärks mot euron och dollarn.
Gäller detta för alla globalfonder; även de som är noterade i svenska kronor?
Innebär resonemanget att man bör dra ned på sparande i globalfonder om man tror att kronan så småningom vänder?
Eller är allt bara ett försök att bortförklara en sur svensk börs och dåliga resultat från fonder med huvudsakligen svenskt aktieägande?
Använd gärna LF Global som exempel om ni svarar - eftersom jag med många fler sparar i den!
Det är de underliggande innehaven i fonden som avgör vilken valuta de handlas i. Om köp av fondandelar sedan noteras i USD, SEK eller någon annan valuta påverkar inte. Iom att kronan försvagats mot flera stora valutor, innebär det att din globalportfölj, allt annat lika, och uttryckt i SEK, stiger i värde.
Jag tror inte på att bestämma allokering utifrån valutafluktuationer. Varför spekulera?
Den visar hur LF Global, USD/SEK och DJ World index rör sig. Där kan man se hur våran valuta blir som en krockkudde som minska volatiliteten.
Du kan alltid spekulera hur kronan beter sig i framtiden även om det nu är känt att vara ännu svårare än att spekulera i hur aktier rör sig. Men tack vara kronan så lär du kunna sitta i LF Global och ta det lugnt. Det kommer bli bra ändå.