Sverige vs Global

Hej!

sitter här och begrundar att hade jag bara fortsatt hållit mig till länsförsäkringar global eller lysa hade det här halvåret gått betydligt bättre. Istället jag gjorde en tankevurpa och lyssnade för mycket på svag kronkurs/köp ej i dollar snacket och har missat en större uppgång globalt och sitter med månadsköp i småbolag sverige och diverse andra sverigefonder dock till en bra avgift. Hade ni fortsätt månadsspara i Sverige/sålt delar av Sverige? Lågkonjuktur kan ju pågå hela 2024 och då missar man kanske uppgång globalt. Har även testat aktier i ett år och det har ju gått så där, har man en bra så går den andra dåligt, jag äger/har ägt de sämsta som sbb, embracer, hexatronic, sol tech energi, ctek, garo, vet inte om det är värt det, vill egentligen bara ha lugn och ro men alltid jobbigt att sälja de kan ju börja gå bra :blush:

om jag räknar ut hur mycket jag har i investerat i Sverige, och tänker att 20% av det jag har i lysa är Sverige investerat då ligger jag investerad med 35% i Sverige nu och 65% i global.

Oj vad mycket Sverige, har inte hängt med att det blivit så mycket i procent, hjälp mig att fatta ett beslut, börjar bli mycket Sverige nu. Har 1,7 milj investerat hitills och inga planer på att använda pengarna.

Jag lägger basen i global indexfond. Just nu 85% globalfond, 5% Sverige, 5% tillväxtmarknader och 5% småbolag.

Men det behöver inte vara fel med 35% Sverige. Det faller nog ändå inom “normalspannet”. Vad som kommer gå bäst framöver, är det ingen som vet…

3 gillningar

Angående valutarisken finns en existerande tråd här:

1 gillning