Har rensat lite bland fonderna och har förstått att Globala indexfonder rekomenderas, om man inte varit med på det tåget tidigare är det fortfarande aktuellt att köpa dem nu? Hur tänker ni andra ?
Svensk indexfond är ett alternativ. Det har diskuterats en del redan i olika trådar.
Tack, ska läsa om det. Känner generellt att Sverige faller på många plan just nu men det är ju iof bra att köpa i nedgång om man tror det kan vända sen ![]()
Sverige som plats att bo på och Sverigefond är inte samma sak. Någon stor kris i svenska företag har vi inte men däremot många risker.
Värderingen av Sverige är samma som för Europa. Allt handlar om att kronan är svag.
Sant! Det är précis detta jag behöver, en annan input. Kanske får dela upp pengarna och lägga i båda då.
Jag tycker en global indexfond ger en bra, billig, diversifierad och hyffsat marknadsviktad portfölj ![]()
Vill du även ha extra övervikt Sverige så komplettera med en svensk indexfond. T.ex Plus allabolag Sverige index.
Kanske 80-90% globalfond och 10-20% Sverige.
Enklast kanske är att du bestämmer en långsiktig portföljallokering och löpande (årsvis?) viktar om för att hålla den bestämda allokeringen.
Över tid kommer du då att köpa mer av den fond som det gått sämst för, eller alt. uttryckt är billigast.
Detta eftersom den andelen kommer att vara lägre än din målvikt då den inte gått lika bra.
Annars är risken att man inte hittar någon långsiktighet i sitt tänk och hela tiden ska spekulera och jaga det som ska gå bra i närtid.
Så svaret på din fråga är ja men ta för all del in något annat också (tillväxtmarknad eller Sverige) om det är något du vill ha i din portfölj på lång sikt.
Tänk även på att Lysa viktar en del mot Sverige, så har du det så får du lite på köpet.
Jag kör på mina globala indexfonder som köps automatiskt varje månad, finns inget fel tillfälle att köpa om du har lång sparhorisont. ![]()
Samma här. Mina köp tuggar på månadsvis i Lysa och jag tar aldrig ut pengar om de inte måste användas.
Tack för alla svar
!