Har köpt dessa aktier, men vill spara in en global indexfond - vad gör jag med aktierna?

Hej, relativt ny på aktier. Ville dra igång och köpte i början av oktober in mig på börsen. Då hade ju många kurser fallit lite så tänkte att det kunde vara ett bra läge. Sen dess har min portfölj fallit drygt - 5-6%.

Hursomhelst, ägnat oktober månad åt att läsa in mig mer och inser att jag egentligen skulle vilja lägga in allt i Länsförsäkringar global indexfond och lite Investor. Men men, nu sitter jag med den portfölj jag har. Har långsiktig horisont 7-10 år åtminstone. Har gått över helt till att spara i Lysa nu.

Men frågan är, hur gör jag med portföljen jag köpte på mig i början? Vad tycker ni, ska jag bara sitta still i båten eller sälja av lite (med förlust) för att pytsa in i globalfond istället?

Såhär ser portföljen ut

fonder:

Aktier:

• Claes Ohlson B
  • Latour B
  • Industrivärden C
  • Flat Capital B
  • Creades A
  • Handelsbanken A
  • Swedbank A
  • Volvo B
  • AstraZeneca
  • Kinnevik B
  • Castellum
  • Investment AB splitan
  • Evolution
  • VNV global
  • Investor B
  • Investor A
1 gillning

Hej och välkommen till sparandets värld. Byt till globalfond snarast möjligt. Allt på en gång. Sätt sparandet på autogiro och låt det vara i 10år.

4 gillningar

Tack för svar! Men svider att i så fall gå back några tusenlappar, även om det kanske tar igen sig på sikt. Jag ska inte vänta några månader så de kanske går upp lite?

1 gillning

Tankevurpa. Hur kan du veta att just de aktierna ska gå upp? De kan lika gärna falla ännu mer. Helt omöjligt att veta, därför äger man globalfond.

Ser också att du skriver att du köpte ”i början av oktober för det fallit lite”. Förstår att det är frestande men släpp det. Vill du tjäna pengar så låt bli att försöka tajma markanden. Köp din globalfond varje månad oavsett vad som händer.

Paradoxen i sparande är att det bästa är att vara så lat, oengagerad och ointresserad som det bara går. Sätt månadssparande i globalfond på autgiro och glöm det.

4 gillningar

Hej och välkommen till forumet! :slight_smile:

Om du redan vet med dig att du inte vill ha den här portföljen, samt att du har sparande på Lysa igång så hade jag antingen valt att flytta allt till Lysa, eller bara lagt allt nytt sparande på lysa.

Du skulle kunna behålla den här portföljen och ha som lekportfölj (förutsatt att den inte är för stor) samt som påminnelse för dig själv att fondrobot/indexfonder oftast i längden lönar sig bäst :slight_smile:

Dock ska man ha väldigt klart för sig att även robotar som Lysa eller globala indexfonder kan när som rasa neråt 50-60% på kort tid. Det hör till matchen att vara på börsen.

1 gillning

om du tror/hoppas att de aktierna ska gå upp mer än globala indexfonden under några månader framåt borde ju den logiska konsekvensen vara att du ska sälja ditt nuvarande innehav i globalfonder och öka i aktierna…(med andra ord, som alla säger så är nedgången redan ett faktum du inte kan kompensera för, och du vet inget om vad som presterar bäst från imorgon, så om du vill äga globalfonder så ska du byta till det direkt)

1 gillning