Var hos Småspararguiden. Fick bra tips. Kan rekommenderas.
Du nämner inget om vilka belopp vi pratar om och om du har ett rejält månadssparande eller inte. Det finns ingen tidpunkt som är givet rätt eller fel. Däremot kan ju ett mindre belopp få ligga kvar om du ändå inom något år ”går om” det med månadssparandet. Är det däremot ett större kapital som det tar dig många år att spara ihop vore det nog lika bra att byta när som helst. Jag skulle dock själv i dagsläget köpa en svensk indexfond hellre än en globalfond. Valutakurser går upp och ner och det kommer tillfällen senare när du sannolikt kan byta till en globalfond till mer ”normal”/fördelaktig kurs.
Undrar bara om det inte räckte med det bästa rådgivning du fick i från @Runnemo ? Du har ändå betalat för att få utmärkta råd och tycker inte att någon av oss på RT du ska lyssna mer på och som skulle kunna ge dig bättre råd än småspararguiden
.
Du fick säkert rådet sälja allt på en gång och köpa en global indexfond lika fort utan att varken tajma börsen eller valutan. ![]()
. Svårare än så är det inte
.
Jag har 120 000kr i Investor och Astra z och ca 20 000kr i Nibe. Jag kan månadsspara 20 000kr i månaden. Jag hade plus alla bolag Sverige och LF global indexnära men eftersom det är i princip samma fördelning som Lysa så har jag allt där nu för enkelhetens skull. Månadssparar 10 000kr till Lysa men skulle kunna spara 20.
Har ca 400 000kr på Lysa.
Tycker du jag ska låta aktierna ligga kvar då?
Har ännu mer aktier (230 000kr) i ett investmentbolag vilket kanske också trycker på att jag bör ha mer Lysa.
Tycker du att någon av Oss kan se i framtiden mer än dig eller småspararguiden? Ingen vet på den svaret. Om man vill bli av med något säljer man det lite fint och flyttar allt till Lysa eller Global indexfond utan att tajma börsen och valutan
. I den här fallet säljer man allt och flyttar till Lysa bred och kan slippa tänka på börsen långsiktigt. Det sköter sig själv automatisk ![]()
Du har rätt. Jag är så dum!!!
Du är inte alls dum.
. Problemet är att ingen vet om framtiden varken hur aktier och valutan utväcklas nästkommande 10-15 år och hur ska man tajma allt sådant hit och dit ?
. Lika så om det är bättre blanda lite hit och dit olika lands index som Lysa och Avanza Auto gör eller stoppa allt i billigaste global indexfond. Blir ändå slumpen som kommer avgöra vilken allt är lite bättre. ![]()
Det är givetvis sant att vi inte kan veta hur saker utvecklar sig. Däremot är det tydligt att specifikt valutakurser följer vissa mönster. Om vi skulle ha eller få en allvarlig kris i Sverige så skulle jag vara mer benägen att tro att det kunde vara bra att välja bort Sverige. När vi nu inte räknar med någon “Sverige-specifik” kris så är det mer rimligt att utgå från normalscenariot vid kriser, alltså att dollarn går upp och allt annat ner. Sedan fortsätter företagen att fungera som vanligt, allt annat lika.
Jag kan absolut förstå strategin att köra global indexfond i alla väder. De eventuella nackdelarna kopplade till valutakurser jämnar då ut sig. I nuläget när svenska kronan är hårt nerpressad verkar det kortsiktigt bättre med en svensk (eller “dollar-fri”) indexfond. Det ska då inte ses som den långsiktigt bästa lösningen utan just en övergångslösning. Risken är ju annars att man vid en större uppgång får se en stor del av kursökningen ätas upp av en starkare krona och det verkar ju trist.
Ovanstående ska alltså ses i relation till scenariot att stoppa in en stor summa pengar vid en tidpunkt, inte att att ställa om månadssparandet hela tiden utifrån vad som verkar smartast just nu. Även om det kan gå att pricka rätt med rimlig sannolikhet så tappar man ju enkelheten som är en stor del av vinsten med global indexfond. Att sova gott på natten har också ett värde.