Har under senaste månaderna börjar vilja passivisera mitt sparande mer. Mitt nuvarande sparande innebär ca 50-60% i fonder, varav merparten är indexfonder, och enstaka procent är aktiva fonder. Resterande ca 40-50% är svenska investmentbolag. Detta är således ett “halvpassivt” sparande där jag månadsvis köper efter en fördelning som jag själv bestämt.
Med årets nedgång inser jag att riskerna jag tagit, främst med enskilda aktier som för stor andel, men i viss mån även vissa fonder (ex. småbolag, teknik m.m.) är rena chansningar. Med det börjar jag fundera på att passivisera mitt sparande för att kunna sluta lägga energi på att fundera kring mina fördelningar och “borde jag göra si eller så”.
Problemet är att jag känner en stor olust att sälja av allt jag har på Avanza, som nu ligger -30% i år, och flytta till Lysa som ligger ca -10% i år. Känslan är att mina -20% går upp i rök. Kanske är detta som är förlustaversion? Men känslan är att jag helt och hållet säljer vid fel tillfälle.
Lägg nysparande i Lysa och låt de andra fonderna/aktierna ligga kvar, bara för att de gått ned i år betyder ju det inte att de kommer fortsätta nedåt för all framtid. Så skulle jag gjort i alla fall.
the phenomenon whereby a person is reluctant to abandon a strategy or course of action because they have invested heavily in it, even when it is clear that abandonment would be more beneficial.
Ett av investeringsvärldens största misstag. Gör om gör rätt skulle jag gjort (har gjort, gav upp dumma fondval och köpte en balanserad indexfonds blandning).
Det absolut minsta jag hade gjort hire att sluta handla i den första portföljen och skicka allt månadsspar till det nya och bättre avvägda.
Varför inte lägga mer i Europa indexfond då även Euro har tappat mot Usd i år ? Måste det vara just högre risk Sveriges indexfond om vi ska ändå färsöka tajma valutan ? Då ska man sikta på 50% Sveriges index och då får man hoppas att industri och finnans håller måttet . Industri är också ganska hårt drabbad av allt som händer i världen . Själv har hag svårt avvika i från global index då det känns alltid tryggast för mig i mina tankar
Om man redan har förluster i Sverige så tycker jag det är onödigt att sälja av det för att plöja in det just nu i globalfonder med 11 kr per sek. Lite gjort är gjort men såklart nya pengar i vettig mix med rimlig home bias (vad rimlig är beror på individ)
Du går på känsla den här gången . Jag kan inte tänka mig att vi klarar oss bättre i Norden då vi tillhör också europa och är minst lika mycket beroende av resten av världen. Så skulle jag sälja min dyra global indexfond och köpa billigare Sveriges index för att sälja dyrt och köpa billigt. Då går man ifrån forskningen igen . Svårt bestämma sig , nästan lika svårt för mig som att välja bästa global indexfonden . Jag har fullt upp med det och risken är att jag missar hoppa in i valuta tåget . @Runnemo avråder allt valuta och marknadstajmning ? LF Global indexnära tills man dör
Bara det att Europa utanför Norden är i en ännu mer prekär situation mht gas och elpriser samt mycket högre skuldsättning i södra Europa… kanske inget jag hade satsat på just nu
Som sagt dumt att sälja befintliga innehav med förlust. Bättr låta det ligga och få vikten Sverige / Gloalt rätt över tid genom att nyspara globalt. Det rättar ju till sig typ med nysparandet till det blir i min värld rimliga 10—20% Sverige
Fast om man har sparat i global index senaste 10 år ligger man inte i förlust i snitt på 10 år samtidigt är global index bara -10% i år jämfört med -30% Sveriges index då är man ändå + 20% bättre i år . Blir bara globalt för min del bara bestämma sig vilken Global indexfond är bäst . Det är min största problem kompis
Observera dock att detta inte handlar om att min nuvarande strategi gjort att jag “förlorat” massa pengar - har och är rätt nöjd med portföljen bortsett från vissa missar i ett par investmentbolag (läs: VNV Global hade för hög andel och ligger -60%). Jag har i grunden en relativt hög risk i portföljen. Investmentbolag är kända för att rasa mycket vid börsnedgångar samt har haft en rätt stor andel småbolag. Att jag ligger -30% ser jag inte i sig som en orimlighet sett till min risk och på sikt kan jag trots allt tänka mig att min nuvarande portfölj kommer kunna avkasta mer över tid.
Med det sagt handlar detta alltså till största del om att helt passivisera mitt sparande och ha ett sparande som jag inte behöver fundera kring alls. Nu går jag ofta runt och funderar “borde jag ha såhär mycket småbolag, borde jag ha mer eller mindre andel i investmentbolag X, eller har jag för mycket exponering mot Sverige?” osv. Funderingar jag kan, åtminstone delvis, eliminera med Lysa.
Det är en god idé som flera skriver att lägga nysparande i Lysa och behålla det jag har på Avanza, men faktum är att jag då inte kommer att månadsspara på samma sätt på Avanza, vilket på sikt kommer göra att jag köpt dyrt, men slutat köpa när det blivit billigare. Då avviker jag från min strategi.