För drygt tre år sedan var jag trött på att ej ha koll på mitt sparande. Varje månad sparade jag och min fru en bra summa som vi investerade hos en av storbankerna och deras aktivt förvaltade fonder. Så hade vi gjort i minst 5 år. Jag blev upplyst av en vän att jag varje månad kastade pengar i sjön, fick panik och fann Rika tillsammans. Jag läste då allt jag kunde komma åt, lyssnade på poddar och försökte sätta mig in i denna djungel. Har läst och tagit del av vishet och tips från forumet och kan idag iaf något. Inte mycket men enormt mycket mer än för några år sedan. Tack!
Nu har jag kommit till ett dilemma. Tankar som går emot ”sitt lugnt i båten” principen.
Jag har ca:50% av mitt sparande i LF Global, 15% i spiltan aktiefond invenstmentbolag, 10% PLUS alla bolag Sverige, 10% Lysa fondrobot 100% aktier, 5% Lysa 60/40 Aktier/räntor, 5% Buffert med 3,5% ränta.
Sen återstår 5%. Här klämmer skon. Jag borde kanske inte bry mig men att nu ha investeringar i LF fastighet känns inte bra. Den har sjunkit mer än 50% sen jag investerade. Är jag dum som hoppas att jag en dag kommer återfå det jag investerade? Är det smartare att ta ut allt och satsa i fonder som nu går bättre eller är det en klassisk nybörjarfälla? Har haft tålamod i 1,5 år men nu börjar tålamodet sina. Tacksam för input!
Jag tror att det är bäst att utgå från en målfördelning. Om du har en målfördelning där denna fond ska vara 10% men den gått ner till 5% så ska du väl ombalansera så att den återigen är 10%. Dock kan man ju ifrågasätta om den målfördelningen är en bra idé. Själv har jag målfördelningen 100% globalindex, så jag slipper den typen av funderingar.
Du har redan en bra portfölj, de 5 procenten du funderar över nu tycker jag du med gott smavete kan “spela” lite med. Personligen hade dock valt att spela på småbolag istället för fastigheter (då du dessutom inte har mkt småbolag i din portfölj). Finns några trevliga ETF:er om man gillar faktorinvestering…annars kanske AMF småbolag…eller kanske spiltan småbolag, eller liknade. (P.S Spiltan är en lite dyrare aktiv fond som går emot forskningen men jag kan ändå tycka det är OK att gambla lite för 5% ;-))
Lycka till och ta det lugnt, du har en bra portfölj
Det är bra input! Men att ta ifrån en fond som går bra för att lägga in i en som gått kasst en längre tid känns lite som att ”kasta pärlor till svinen”. Eller tänker jag fel?
Jo. Det är ju där skon klämmer. Det är ju bevisat att det är det sämsta jag kan göra. Ändå frestats jag att göra det för att bli av med huvudvärken från LF Fastighet.
Problemet jag har är ej nattsömnen. Det är snarare tanken på att sälja av och erkänna en förlust. Hur tänker ni där? Har ni gjort det? Då kommer också fråga, om jag nu ändrar taktik och är beredd att sälja på botten, vad kommer säga att jag i framtiden inte gör det också med LF Global. Dvs ändra en tidigare plan. Planen var att behålla allt i minst 5-10 år. Nu vacklar jag efter 3 år.
Kanske läge att bita i det sura äpplet, inse att jag var dum som investerade i fastighet, eller så får jag bara inse att jag under mina kommande 30 år kommer ha värre smällar än denna och sitta lugnt i båten.
Jag förlorade runt 100k på en aktiespekulation jag avslutade för runt ett år sedan, vilket inte var jättekul. Nu när jag kollar efter ser jag att en av aktierna gått ned ungefär 90% sedan jag sålde, medan en annan gått ned runt 30% och en tredje runt 70%. Jag stoppade in kvarvarande medel i Avanza Global, som gått upp runt 20% sedan dess. Så för mig hade det iaf varit en dålig idé att låta bli att erkänna förlusten.
Att byta branschfonder efter sektorrotationer är definitivt ett nybörjarmisstag.
Oklart vilken analys som låg till grund för köpet. Men om man ser på tio år. Räntan och driftkostnader är såklart temporärt förändrade, fastighetsägarna borde bolla över dessa kostnader på slutkund. Stor invandring och lågt byggande är drivkrafter som ligger kvar.