För några år sedan tog jag tag i att investera mina sparpengar i fonder med hjälp av banken. De hade sedan länge stått på sparkonto och som jag läst är det bästa att börja investera än inte alls. Nu efter några år har intresset ökat och jag följt Rika tillsammans ett tag och jag har förstått att avgifterna på mina fonder är höga (1,32-2%). Men hur ska jag göra? Har också hört att man inte ska röra det som man investerat i fonder utan man ska bara låta det puttra… säkert superdum fråga men gäller detta puttrandet om man har en bra portfölj?
Jag har avslutat månadssparandet på vissa fonder o har bland annat valt in LF global index-fond. Nu till min fråga, hur ska jag gör med de pengar som redan är investerade i fonderna med höga avgifter. Sälja av och köpa mer enligt portföljerna som rekommenderas av rika tillsammans eller ska man låta pengarna vara kvar? Har inte lyckats få svar på denna fråga när jag gått igenom materialet på de olika forumen (mycket info om hur man kommer igång men jag hade velat veta hur man ska agera om man kommit igång men där det inte är optimalt). Som sagt säkert självklarhet för andra men inte för mig som är ganska grön…
Jag har investerat i Lysa också men är inte det frågan gäller. Utan tacksam för hur jag ska agera på redan investerade pengar i fonder med hög avgift?
Du bör sälja och köpa billigare fonder.
Enkla svaret är att sälj allt och börja om i indexfonder med låga avgifter.
En fråga man kan ställa sig är låt oss säga att du inte hade något investerat i dessa fonder utan istället hade pengarna på kontot, hade du idag köpt dessa dyra fonder för pengarna? Om svaret är nej så är det bara att sälja, oavsett hur dom gått eller vad man har för känsla för dom.
Välkommen till forumet!
Förutsatt att de ligger på ett ISK så bara byt och se inte tillbaka. Har din bank fonderna du vill ha i sitt sortiment så lägg bara in om byte så löses sälj och köp automatiskt.
Tack för svar. Misstänkte det. En del av de fonder jag har med hög avgift har jättebra avkastning…. Men även om de har det borde man sälja till förmån för de med lägre avgift! Glömde skriva det i min initiala fråga…
Tack. Ja det var tänkvärda ord.
När jag bytte bank till LF för något år sedan så valde jag att köpa SEBs fonder igen pga avkastningen varit så bra innan. Men då hade jag inte en tanka på avgiften. Mest bara att det nog inte spelar så stor roll…. Men har ju fått den insikten att avgiften spelar roll. Så då är man ju mer tveksam till att jag valt de fonderna idag igen….
LF är bra, byten brukar gå undan också.
Glömde skriva att de fonder som jag är mest osäker på hanteringen (sälja eller ha kvar) har en utveckling på mellan 50% och 75%… o om det då är dumt att sälja av.
Men över hur lång tid har du nått det? Det har ju varit bra drag de senaste åtta månaderna t ex.
Vad som händer framåt vet du inte heller, så då är det iaf bättre att betala mindre.
Jag kollade nu. En av mina är upp 98%, men det är som sagt sedan start och säger ju ändå inget om framtiden…
hur det har gått spelar ingen roll i sammanhanget. Bra att dom ökat men troligtvis har en globalfond ökat minst lika mycke (eller mer kanske?) så jämför fond. Men oavsett utveckling spelar det ingen roll, den kunde ha gått 50 % minus och även då ska man sälja och ta förlusten istället för “att sitta kvar och vänta tills den går plus minus noll igen”.
så fortsätt ställa dig fråga, om du haft pengarna istället, hade du köpt fonden idag? Om nej, sälj oavsett.
Sitt bara still i båten om du har en bra båt.
Höga avgifter är i min mening en kass båt, så du borde byta till en billigare båt, helst nyss.
Nej, det spelar ingen roll om de gått bra eller dåligt.
Se the Gambler’s fallacy och Sunk cost. (Gambler’s fallacy refererar generellt till det omvända, men logiken är detsamma.)