Sälja fonder med bra vinst pga höga avgifter?

Hej! Jag har sedan många år typ 140 000 liggande på ett fondkonto fördelat på typ 12 olika fonder, alla med mellan 1,4 och 1,8 i avgift. Har typ 200% vinst på dem men avgiften äter ju hela tiden.

Vad göra? Låta dem ligga och “kosta” men också växa (förhoppningsvis) eller skatta vinsten och flytta dem till ISK och fonder med mindre avgift?

Det låter ju som en bra avkastning tycker jag. Kan du inte läsa på lite om vad det är du betalar för med den höga avgiften? Är det en speciell strategi eller fond som inte går att få på annat sätt? Då kan det ju vara värt att betala extra tänker jag. Men om det är typ passivt förvaltade indexfonder finns det ju gott om billiga alternativ.

Det är inga avancerade fonder (alla SEB) och vinsten har blivit så hög eftersom de legat där i typ 20 år.

Men jag tänker att vinsten får jag ju skatta förr eller senare. Kanske bättre att sälja nu och kapa kostnader för förvaltning? Eller finns det andra nackdelar förutom skatten?

Då har utvecklingen varit förhållandevis dålig, med tanke på att en globalfond gått upp drygt 400% under den tiden. En delförklaring till att utvecklingen varit mindre god är att runt en tredjedel av ditt kapital försvunnit i avgifter.

4 gillningar

Välkommen till forumet! :smiley:

Sälj! Helst igår. Skatta, svälj irritationen kring avgifterna och köp billigt och brett inom ISK. :+1:

4 gillningar

Vid en viss punkt blir väl iofs marginalskatten lägre, om man har mer än femdubblat värdet på investeringen, eftersom man får använda schablonmetoden och anta att anskaffningsvärdet är 20 % av försäljningsvärdet. Men du verkar vara rätt långt därifrån.

Sälj nu och invänta hur det blir med marknaden de närmaste månaderna före du köper in dig igen? Går börsen ner kraftigt blir det ju guldläge för dig, även om man överlag avråder från marknadstajmning vore det här väl ändå ett förträffligt tillfälle eftersom du redan funderar på att sälja och köpa igen.

2 gillningar

Men om börsen skuttar upp låt säga 10-20% under perioden då?

Ligger man redan fullinvesterad tycker jag man ska fortsätta med det.

1 gillning

Ja är man fullinvesterad är det ju bra att fortsätta vara det. Men om man ändå ska sälja och köpa igen kan man ju försöka vara något taktisk med tidpunkt, när det nu verkar som att effekterna av tullarna kommer börja märkas tydligare om några veckor. Även om det också skulle kunna göra att man missar viss avkastning :woman_shrugging: Kanske hugget som stucket, men så hade jag resonerat i alla fall.

1 gillning

Tack alla för era tankar! Sålt nu och köper bättre/billigare fonder i omgångar över några veckor.

2 gillningar