Vill jag sälja fonder som “gått bra” men med hög förvaltningsavgift?
Först gick det dåligt jag köpte dem för 100 år sedan för 20 000. De sjönk till hälften om jag minns rätt.
Jag flyttade dem till till Avanza. Nu ligger de på ett fond och aktiekonto sedan många år tillbaka. De har tagit sig men avgiften ligger mellan 1,59-2,2%. I år har de gått +14% vilket inte är fantastiskt men deras värde är 50 000 varav vinsten är nästan 40 000.
Jag blir irriterad på avgifterna och vill sälja allt. Men då får jag väl skatta bort 12000 i onödan. Ska jag ha kvar dem och sälja när jag behöver pengarna även om det dröjer mer än tio år. Eller bara göra mig av med dem och satsa dem någon annanstans?
I ett eller flera steg?
Kalkylatorn ligger inte på en säker länk.
Hur du än gör så kommer du behöva skatta de där pengarna, eller så kommer fonden tappa i värde så mycket att du säljer till förlust. Så det är inte i “onödan” du skattar.
Det är inte lönsamt att behålla en fond man tänkt byta ut på AF-konto om inte den kommande avkastningen efter avgifter är motsvarande. Sälj och köp det du vill ha där du förväntar dig bättre sannolikhet för framtida resultat. Vilket enligt filosofin här innebär indexfonder.
Är vinsten dessutom tillräckligt hög kan du använda schablonregeln för anskaffningsvärdet i nästa deklaration. Då blir den effektiva skatten mindre än 30% av reavinsten. Men jag kommer inte ihåg var brytgränsen går exakt när den är lönsam.
Skulle du köpa dessa fonder idag? Om inte, så skulle jag nog personligen sälja dom och istället använda mig av ett isk eller KF och köpa de fonder jag istället vill ha.
Du kan jämföra dem med ”billigare” fonder i samma kategori och har de avkastat bättre än vad avgiften kostar, än de billigaste fonderna så är de kanske just nu värda den extra avgiften.
Jag skulle välja att sälja av fonderna nu. Marknaden är högt värderad nu samtidigt som ISK/KF är mer fördelaktigt är vanligt fondkonto. Om du sedan väljer att sätta in pengarna i billiga indexfonder eller något ränteinstrument i väntan på ev. korrigering är en öppen fråga.
Det var det jag behövde klargöra för mig. @Nightowl Tack! @MattiasA90 Bra tänkt. Tack Mattias! @Johann Jo, tänkte kanske LYSA-robot. @Johana Det är värt en tanke. Ska titta på fonderna en extra gång. @Anonym Det blir sälj nu när de äntligen går med vinst.