Sålt fonderna som gått bra, nu har jag kvar de med förlust - vad ska jag göra?

Hej! Jag har ett större bundet bolån som går ut vid månadsskiftet och vill få ner räntekostnaderna så har sålt av de fonder jag hade som hade gått med vinst. Men kvar har jag nu bara de med stora förluster.

Vad rekommenderar ni man gör med följande fonder?
AMF Aktiefond Småbolag -39%
Plus Mikrobolag Sverige Index -36%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag -6%
IKC Fastighetsfond A -47%
Small Cap C SEK -39%

MVH

1 gillning

Välkommen till forumet. :heart:

Behöver du sälja dem för att kunna betala av bolånet?

Om inte, då är frågan: “Om du hade pengarna kontant, skulle du köpa fonderna igen?”

Om svaret är nej, då bör du sälja dem och köpa något annat. :wink:

10 gillningar

Ligger fonderna på ett ISK/KF, eller på en depå där försäljning utlöser en beskattningsbar reavinst/förlust? I det senare fallet kan det vara en bra idé att kränga förlustsiffrorna under samma kalenderår för att kunna kvitta reavinsterna mot förluster.

I övrigt samma svar som @janbolmeson ovan. Sälj allt du inte skulle köpt idag.

4 gillningar

För att få loss pengar till amortering så är väl förlust papper man säljer först… Annars vill man ta hem vinsten så säljer man lika mycke förlust papper så man slipper skatta för vinsten…

Sälj dem. Betala av mer eller köpt nåt bättre. Möjligen Spiltan undantaget.

Varför är det så?

Man kan se fonderna som en påse med äpplen. :green_apple:

Säljer du alltid de fina och behåller de ruttna har du så småningom en påse med bara ruttna äpplen… :wink:

Dvs fonderna du har kvar är det du vill spara. Gör dig av med de dåliga istället när du behöver likvider.

14 gillningar

Jag skulle gjort så…

Inte ha kvar och hoppas på att det ska vända om några år?!? Blir mycket minuspengar med stora minus resultat…

1 gillning

Om man tror de ska gå bättre framöver än andra fonder så ska man såklart behålla dem, tror man de ska gå sämre ska man sälja dem.
Är ingen naturlag att de som gått dåligt kommer vända upp igen.:blush:

4 gillningar

Varför måste man tjäna in pengarna på samma ställe som man förlorat dem?

Är det inte bättre att flytta dem till ett bättre ställe? :wink:

Ps. Välkommen till forumet! :heart:

13 gillningar

Det gäller att hitta ett bättre ställe då?!?
Fattar att man ska sälja om man tror någon annan fonder kommer gå upp mer än dom de ligger i. Jag har svårt att sälja med förlust…får väl träna på det helt enkelt. Jämförelser med äpple i påse var bra, blir bara ruttna kvar annars…

3 gillningar

Jag är ju ett stort fan av tex LYSA och påstår att de flesta får ett bättre och enklare sparande där.

Se gärna:

Det har vi alla. Även jag efter 25 år, men det är precis som du skriver en träningssak. Jag kan ju från tid till annan tycka att jag borde ha vetat bättre. :joy::see_no_evil:

4 gillningar

Samtidigt är de väl en klassisk sälja nära bottten nu?
Behöver du pengarna så sälj annars låt de ligga och kolla portföljen om nåt år.

1 gillning

Det förutsätter att du har en bra och sjöduglig :sailboat:

Förvisso, I de här fallen är de ganska billiga ok fonder som vid slutet på en neråtmarknad brukar studsa upp lite mer än index, så bättre starta nytt sparande i en indexfond och låta dessa båtar skumpa vidare, hade de varit en dyr fond hade jag tagit smällen direkt och sålt.

2 gillningar

Funkar en :crescent_moon::rocket:?

2 gillningar

Här kommer enkelheten med att bara äga en fond eller ha fondrobot. Man tar ut den summan man behöver och behöver inte lägga någon tid eller energi på att fundera vilka fonder som ska köpas och säljas.

Fastighetsfonder, plus fasigheter och IKC fastighetsfond. Jag är inte i behov av pengarna de närmaste åren. De ligger 47 resp 51 % back idag…Sälja?? Och köpa indexfond antar jag…

Jag har ochså investering i fastigheter och småbolag och har inget behov av de pengarna, så de ligger kvar, lägg en länk till detta inlägg så kollar vi om ett år eller 2 hur de gått, att de går ner nåt halvår kan man inte byta hela sin strategi efter. börsen rör sig i cykler, hade du lämnat vid -3% hade de varit ok, att lämna nu känns mer som sälja nära botten. När alla rekar sälj brukar jag öka (köpte mer i cibus och balder i onsdags). Logga ut och kolla igen om ett år :slight_smile:

1 gillning