Sälja fonder med förlust för köpa mer i Lysa eller behålla i hopp om att de går upp först?

Hej

TL;DR
Bör jag sälja fonder med förlust och investera i Lysa direkt eller ska jag behålla fonderna i hopp om att de går upp och sedan sälja.

Mitt första inlägg här, det kanske blev lite väl mycket bakgrund.

I början pandemin blev jag klar med mina 5 år på högskola och började jobba inom mjukvara. Tyvärr fick jag inte längre bo kvar i min studentlägenhet och fick glatt flytta in i mitt pojkrum hemma hos mor och far igen. Låga utgifter och höga inkomster ledde snabbt till mycket pengar på kontot och efter ett år kunde jag köpa mig en lägenhet. Jag sparade även undan pengar i olika fonder som hade gått bra de senaste åren. Aktier höll jag mig bort ifrån.

Nu under detta år har jag åter igen märkt att det växer på sparkontot men jag var för lat och dåligt påläst för att orka bry mig och pengarna bara låg där. Efter semestern gjorde jag ett försök och köpte aktier i stora svenska bolag för ~70 tkr, i hopp om utdelning.

Och nu under hösten, till allas stora glädje, hittade jag detta forum. Jag har tack vare rika tillsammans flyttat över mycket av mitt sparande till Lysa ,~100 tkr, samt Handelsbanken Global Index, ~100 tkr. Jag har även köpt mer aktier i svenska storbolag och har nu totalt ~100 tkr där.

Och nu till min fråga, jag har fortfarande pengar i Avanza Sverige ~11 tkr och Enter Småbolag ~15 tkr som jag har tänkt att sälja till förmån för Lysa. Men säljer jag de nu så är det med cirka 25% förlust. Bör jag vänta med att sälja dem och hoppas på att de går upp igen eller ska jag bara acceptera förlusten,sälja direkt och skicka in 26 tkr på Lysa?

Tack för mig. Fridens liljor.

PS
Jag är även medveten om att min exponering mot Sverige och planerar på att sälja av mycket av aktierna i vår efter aktieutdelningar.

1 gillning

Nåja, du köper ju igen lite av samma så hel förlust är det ju inte. Och inga jättebelopp det har gått ner med de summor du nämner.

Sälja av, rensa ur liken ur garderoben och börja ett nytt fräscht år! :sunglasses:

PS. Ingen idé att vänta på utdelning. Dagen då utdelning ges justeras aktiekurs och lagda ordrar nedåt så det blir ett nollsummespel.

Sälja all fonder och aktier och lägg allt som du har på extra stor amortering

Min magkänsla är sälj direkt. När man använder ord som hopp, tsm med en investeringsstrategi har man nog inte gjort sin egna analys och vet då inte heller varför eller vad som krävs för att just en fond/aktie ska gå upp.

Låter kanske hårt, men vill höra en bättre story om varför man tror att just de aktier ska överprestera index. Enklare med att ge feedback på sin strategi i framtiden!

Nej summorna spelar ju minre roll i det stor hela. Tack för tipsen.

Tanken på att amortera har slagit mig men efter att ha läst en del på forumet så tänkte jag köra på Lysa. Utveckla gärna varför amorteringen skulle vara bättre i detta läge.

1 gillning

Magkänsla, hopp, typ samma :smiley:

Men du har själklart rätt. Aktierna har jag lite koll på men fonderna har jag ingen aning om.
Tack för tips

Det allmänna tipset är ju att resonera på samma sätt som om du hade haft pengarna kontant nu. Det vill säga - flytta pengarna nu. Varför hålla kvar pengar i en dålig investering?

Jämför ex. Sålt fonderna som gått bra, nu har jag kvar de med förlust - vad ska jag göra?

1 gillning

Håller med… cut and run på det som gått ned.

Bästa sparsätt och den är också trygast