Sälja under år 2022 för att köpa nytt år 2023

Hej :smiley:

Tydligen går vi mot ytterligare tuffare tider … Jag klurar därför på att sälja fonder och aktier, som går plus, för att när konjunkturen troligtvis går ner ytterligare nästa år köpa nytt.

Reflektioner på ovanstående välkomnas.

Tack på förhand.

1 gillning

Marknadstajming är en gissningslek som inte ens dom bästa är bra på…

5 gillningar

Tack för din återkoppling. Är det bäst att sitta still i båten jämfört med att sälja där det går plus?

1 gillning

Forskning verkar visa att passivt sparande är det som i längden vinner… Så ja.

5 gillningar

Tack för att du tar dig tid för att skriva. Uppskattat. smiley:

2 gillningar

Har din sparhorisont med dessa pengar ändrats?

Om det är investeringar för långsiktigt sparande så hade jag inte vidtagit några åtgärdar mer än att fortsätta månadsspara om du redan gör det (eventuellt öka sparandet om möjligt när börsen går neråt).

Har din sparhorisont plötsligt ändrats till kortare sikt så skulla jag placera om pengarna på ett lämpligt sätt utefter sparhorisont. T.ex 0-3 år = sparkonto, därefter 10% aktier per år i horisont.

1 gillning

Tack för återkopplingen - uppskattas. :smiley:

Antingen är man passiv sparare och då är det väl bara till att sitta still i båten och mata på. Det blir sannolikt väldigt bra på sikt. Speciellt om man har investmentbolag eller indexfonder.

Eller också är man aktiv och försöker tajma marknaden. Men det är svårt och osäkert att göra på enbart tro utan man bör få en bekräftelse i kursen att det som man tror håller på att hända. Att sälja nu och köpa igen 2023 låter mer som en förhoppning än en analys. Låter alltför chansartat för min smak.

1 gillning

Tack - din kommentar är uppskattad. :smiley:

Om du har någon specifik aktie eller fond som gått upp ”onormalt” mycket kan du prova att ”växla över” till någon aktie eller fond som inte gått upp lika mycket. Det är en chansning men kan fungera. Att däremot vara utanför marknaden i väntan på att marknaden ska gå ner framstår som ett risktagande.

1 gillning

Om aktier hade haft ett fast pris, typ att du alltid får köpa en viss del av ett företag för samma pris, så hade det varit fullt rimligt att exempelvis kolla på världsläget och agera utefter detta; ja, det hade till och med varit det enda ansvarsfulla.

Dock sätts priset på aktier av tillgång och efterfrågan. Det innebär att priset du ser baserar sig på vad alla som handlar på börsen tror (viktat efter hur mycket pengar de har). Detta innebär att om du exempelvis tänkte sälja och sedan köpa igen implicit gör ett antagande att du vet bättre än genomsnittsinvesteraren hur du på bästa sätt kan få pengarna att växa.

Jag gör exempelvis en massa aktieaffärer där jag försöker slå genomsnittsinvesteraren vilket innebär att jag är arrogant nog att tro att jag sitter på bättre information än denna. Men det viktiga här är att jag i alla fall är medveten om att jag tror att jag kan slå denne, så jag handlar inte inkonsekvent.

Så, när du funderar på att göra någonting annat än att typ bara köpa och hålla en indexfond så bör du fråga dig om du tror att du vet bättre än genomsnittsinvesteraren. Om svaret blir nej så blir det också solklart att du inte trots det ska försöka slå denne med något smart, strategiskt drag.

1 gillning

Tack, har funderingar på att eventuellt sälja i alla fall delar av det som finns och därefter satsa mer i *Lysas fondrobot.

Om du har mer specifika aktier och fonder idag så kommer det att flytta pengarna till Lysa gå mer emot att du menar att du inte har bättre koll än genomsnittsinvesteraren. Så om det är så du känner så låter det som en bra idé!