Byta fond som ligger minus

Hej.
Har en liten summa på ca 8000 i LF fastighetsfond.
Denna ligger ca 30% minus. Kostnaden för fonden är 1,47%.

Jag sparar inte i den sedan länge. Och funderar på att byta till en indexfond på ca 0,2% avgift.

Fonden ligger i ISK.

För mig är det en no-brainer. Men jag kanske har missat något som gör att det är ett dåligt beslut?

Nej det är en no brainer. Historisk utveckling säger inget om kommande. Alltså om den gått upp (eller som i detta fall ner) spelar ingen roll.

1 gillning

Hej, jag tycker inte det är en no-brainer. En Indexfond går förmodligen bättre än en fastighetsfond på längre sikt. Det du kan fundera över är vilken som kommer gå bäst på kort sikt…(och vad som är kort sikt :-)) Det finns anledningar till att fastighetsföretagen (och byggföretagen) gått riktigt risigt på sistone. Detta avspeglas i aktiekursen. Frågan är hur dessa externa faktorer ändras och påverkar sektorn framgent, att fastighetsföretagen är väldigt nertryckta just nu är de flesta överens om. Huruvida de inom en snar framtid kommer vända upp eller ej är mer osäkert. På samma sätt finns det vissa indikationer på att vinsthemtagningar inom tekniksektorn som gått upp mkt senaste tiden, de globala indexfonderna ligger rätt tungt inom dessa företag. Tycker inte beslutet på kort sikt är självklart.

2 gillningar

Hade avgiften varit låg så hade det kunna vara spännande att behålla och även öka i fonden. En stökig marknad som fastigheter kommer få en skjuts när det stabiliseras och ekonomin i stort vänder. Det är min killgissning.

Men jag skulle inte ha mer än någon % av mitt totala kapital där och se det som en lek investering utanför mitt normala sparande.

Så ja, sälj av och investera billigt och brett. Om det inte är en försumbar del av ditt totala kapital. Då kan du leka lite!

2 gillningar

Ett alternativ skulle kunna vara att byta till e n annan billigare Fastighetsfond. Tex Plus Fastigheter som kostar 0.4% och också gått riktigt risigt senare tid.

Jag har fonden med kaffepengar i och behåller den då den har möjlighet att “slå globallindex” och lite kul ska man ha på börsen tycker jag :smile:

Edit: såg plus fastigheter kostar 0.2. Så det var nog det frågan gällde :person_facepalming:

4 gillningar

Sant!

Beroende på hur stor andel av TS totala sparande som detta innehav är så vore det en intressant flytt!

Jag är på tok fördålig på fastighetsfonder, men den skall jag kika lite på och se vilka underliggande innehav som den har. :slight_smile:

Tänk inte på huruvida den gått minus eller ej. Tänk istället vad du hade gjort med 8000 idag om du inte redan hade ägt denna fond. Hade du investerar i en fastighetsfond eller en globalfond?

(Jag hade valt globalfond)

6 gillningar

Hur det utvecklar sig på kort sikt är bara relevant om trådskaparen tänker sälja igen, på kort sikt. Det sägs inget om det.

Håller med övriga. Du har 8000kr. Punkt. Det finns inget annat att ta hänsyn till. Hur vill du att de 8000kr ska vara investerade?

1 gillning

Hänger inte med på hur du menar utifrån att jag skriver att det inte är solklart att sälja just nu utan kanske bättre att vänta lite?

Varför är det bättre att vänta lite?

Om man vill ha ett långsiktigt sparande är låga avgifter och indexfonder att föredra. 95% (om jag minns rätt…) av de förvaltade fonderna slår inte indexfonderna på tid.

Om man säger att trådstartaren ska behålla dessa fonderna så säger man i princip: jag tror att du kan prestera bättre än 95% av alla fondförvaltare genom att välja ut en av de 5% fondförvaltare som presterar över index.

Visst… Man kan försöka vänta ut en “spik”… Men det är ett kortsiktigt sparande. Om man tror sig kunna göra det (åter igen, prestera bättee än 95%), varför gör man inte det hela tiden?

Sälj. Köp billiga indexfonder.

Nu besvarade du min frågeställning med en frågeställning. :slight_smile: Det jag undrade var varför mitt exempel endast var relevant om TS skulle sälja igen?

Över tid ja. 30 år tror jag det handlade om för att komma upp i de 95% du nämner. Det jag funderande över var om det var rätt tidpunkt att sälja nu eller att sitta kvar i fonden 1-3 år.
Nu handlade ju inte denna tråden om passiv/aktiv generellt utan specifikt en fastighetsfond. Då kan det ju vara relevant för beslutet att väga in hur det ser ut i den specifika sektorn just nu och vad man tror om framtiden. Eller också går man strikt på generell forskning.

Jag är inte riktigt med. Kan du förtydliga vad din faktiska fråga är?

Ingen vet vad som kommer att hända med marknaden, i morgon, eller framöver. Det enda vi kan göra är att göra uppskattningar, på lång tid, genom att titta på historisk data och dra slutsatser från den.

Trådskaparen säger att hen står mellan två val: behålla fonden eller byta till indexfond. Som jag tolkar det är hen intresserad av att göra en justering nu, inte börja försöka följa marknaden aktivt.

Nu går vi i cirklar och det tycker nog ingen är roligt och jag tror TS har fått nog med förslag för att fatta sitt beslut. Jag avslutar här, allt gott!

1 gillning