Fortsätta månadsspara?

Hej!

Jag har 3 aktiefonder som jag kommer förr eller senare sälja och byta till indexfonder.

Min fråga är om jag borde månadsspara ( liten summa) som vanligt tills de ligger på plus? Just nu är dessa som mycket annat på börsen, minus.

Alltså borde jag fortsätta månadsspara eller bara låta dessa öka med tiden och därefter sälja?

Jag har sjävklart redan börja månadsspara i indexfonder.

1 gillning

Varför ska du fortsätta investera i något du inte vill ha? Om planen är indexfonder spara i det! Dvs, sluta månadsspara i de fonder du inte vill ha.

Jag själv skulle inte vänta med att växla över hela innehavet till indexfonder heller. När du väl säljer dina aktiva fonder (om de nånsin når till plus) så har indexfonderna gått upp de med och du får alltså köpa dem dyrare. Eller går allt ner och då får du köpa billigare.

9 gillningar

Det beror på vad det är för fonder, kan jag tycka. Är det småbolagsfonder lär de ha tappat mycket nu men det är också en typ av fond som ofta stiger mer när en uppgång kommer på riktigt.

Du ska byta dina 3 st fonder till en billig Global indexfond redan nu,samtidigt som du ändrar månadssparandet till samma global indexfond. Svårare än så är det inte. Då har du gjort 99% rätt i från dig :person_tipping_hand:

3 gillningar

Även om det är småbolags fonder borde/ska man hålla sig till Plus småbolag Sverige index eller Amf aktiefond småbolag passivt med automatisk månadssparandet :+1: . Det ska vara så billigt som möjligt. Dyra aktiva fonder kan passa aktiva och riktigt erfarna sparare . :+1:

5 gillningar

Det är 2 småbolag som jag har. Dessa tror jag absolut kommer öka när börsen går bättre, precis så som många andra fonder går dåligt just nu.

Men en av den är fastighets Länsförsäkringar som har gått dålig och den tror jag kommer ju bli bättre med tiden.

Frågan är väl inte om fonden kommer gå plus “så småningom” utan om den någonsin går om dina nästa fonder du ska byta till, som ett annat svar var inne på. Det räcker inte att vara bra, det måste vara bättre än alternativet. Och om du nu tror på dessa fonder, varför vill du byta ut dem?

Jag gick i samma tankar som du med ett gäng dyra skriva fonder förut. Till slut bestämde jag mig för att bara ta förlusten och byta för att slippa grubbla. Prickade toppen på en Indienfond, prickade botten på en Sydamerika-fond. Inget jag tänker på idag.

3 gillningar

Vänd på argumentet: Om du haft värdet i kontanter, hade du då först köpt dessa aktiefonder för att hoppas på en vinst för att sen byta till indexfonder? Det låter orimligt. Har du bestämt dig för en långsiktig strategi, implementera den direkt.

5 gillningar

Anledningen att jag vill byta är för att dem är för dyra. Annars tror jag på dessa fonder. Dock villl jag nu ha lite billigare fonder :slight_smile:

Jag hade sålt dom direkt och köpt billigare fonder. Finns indexfonder inom kategorin småbolag och fastigheter också.

T.ex:
Plus Småbolag sverige index
Plus mikrobolag sverige index
Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 sek
Plus fastigheter Sverige index

3 gillningar

Yep! Två av dessa har jag börjar månadsspara i nu :slight_smile:

Men jag vill ju inte sälja nu när börsen är nere och mina aktiefonder ligger på minus. Så bråttom har jag inte :slight_smile: börsen kommer ju gå upp, nu är det skakis så förhastade beslut undviker jag. Dessutom så har jag inte behov av dessa pengar förrän om 15-25 år.

Många här tycker jag ska sälja direkt! Varför ska jag göra det nu när allt ligger på minus? Börsen kommer ju gå upp förr eller senare.

Min fråga är om jag ska följa med uppgången och fortsätta månadsspara i mina dyra aktiefonder eller investera i billigare fonder. Tanken är ju att jag ska sälja de dyra fonderna när börsen mår bättre.

Mina dyra fonder kommer ju gå upp och är bra fonder förutom att dessa är DYRA

Men att sälja på minus är ju inte det smartaste:)

Bättre vänta tills de ligger på plus, det är ju bra fonder dock dyra.

Sälja på minus skulle jag aldrig göra :slight_smile:

Haha. Om börsen går upp kommer även om du byter till billiga indexfonder gå upp. Fast det kostar mindre i avg. Du tänker helt fel i detta fallet :wink:

6 gillningar

Det finns knappast många bra dyra aktiva fonder långsiktigt. Om de är så bra och bättre än billiga index fonder är det knappas lönt byta ut de. Då kan man fortsätta spara i de.

Kanske lite onödigt?

Men håller med dig i resten.

Jag har nyligen flyttat över delar från mitt ”dyra” sparande till indexfonder. Har man en lång sparhorisont kommer troligen tajmingen spela liten roll.

Så jag hade gjort ändringen nu. Men bara TS kan avgöra om det känns rätt eller inte.

2 gillningar

Problemet är att avg betalar du ändå och risken är att dina aktiva fonder kommer aldrig lika mycket plus om 29 år som indexfonder. Om du byter det ut idag lönsr det sig ändå då det blir mycket billigare i avg. Du tänker helt fel att sälja med förlust. Det blir knappast bättre när de är på + om några år då även indexfond hade kommit på plus lika mycket eller ännu mer under den tiden :+1:

1 gillning

Om det är ditt resonemang borde alla köpa dessa fonder, och du borde inte byta till indexfonder. Jag är övertygad om att det är ett känslomässigt feltänk, men alla får bestämma själv över sina pengar.

Återigen, har du en långsiktig strategi som du tror på så tycker jag du ska byta till den direkt. Allt annat är en form av gambling. Det kan gå vägen, det kan gå dåligt.

4 gillningar

Låter mer logiskt, enligt mig, att inte hämta tillbaka förlusten i en dyr fond när du kan hämta tillbaka förlusten i en billig fond istället och samtidigt slippa den höga avgiften. Det blir samma sak men bättre. Tror du lurar dig själv här lite :slight_smile:

9 gillningar

Håller med i ditt resonemang, men lite respekt skadar aldrig.

Även om man tycker det tänkts lite fel. :blush:

2 gillningar