Om man sparar i en enda global indexfond, kan det då vara lämpligt att fördela värdet på flera indexfonder? Syftet är att undvika att pengarna blir låsta, t ex som hände med Spiltanfonderna under några veckor i samband med de mest intensiva rasdagarna under pandemin.
Sannolikt kommer en låsning att ske just i situationer när man vill åt pengarna.
Hur resonerar övriga kring detta?
Samma sak gäller väl av depå, bör man ha allt på ett ställe eller fördela mellan minst två banker?
Har en buffert.
Har en mindre del av mitt investerade kapital i en TF KF.
Har två olika banker där jag månadssparar i globala indexfonder.
Har lite kontanter hemma.
Vilka problem kan uppstå och vilka kan du avhjälpa genom att ha två olika fonder eller banker?
Om en börs stängs ner, typ USA, så kommer alla fonder som har aktier på den börsen låsa sina fonder. Spelar ju ingen roll om du har tio olika indexfonder om de alla är globala
Man skall aldrig lägga alla ägg i samma korg.
Oavsett vad man tror så kommer med jämna mellanrum stora krascher som kan ta tid att återhämta sig från. Det har alltid varit så och kommer alltid att vara så.
Mkt av indexfonderna är ju idag direkt exponerade mot AI-bolagen - i dagsläget kanske runt 50%.
Det skulle mkt väl kunna bli en AI-krasch, sen ligger man också exponerad mot dollarn.
Jag tänker främst på risken med utgivaren. Anta att LF får någon form av problem i samband med en oväntad händelse. Att då enbart ha allt i en fond gör ju mig helt beroende av LF.
Är alltså helt införstådd med att man inte är mer diversifierad bara för att man har två globala indexfonder istället för en.
När du har identifierat vad du kan påverka och vilka riskerar du kan minimera då kan man agera. Som du skriver så kan det vara lämpligt att allt inte ligger på ett finansinstitut. Har du två, då kan du samtidigt se till att det är olika fonder.
Då sprider du både bank och fond. Det tycker jag man kan göra. Beroende på hur mycket man redan investerat så kanske jag inte hade sålt och flyttat utan all nysparande hade gått till nya fonden istället.