Njaaa inte helt övertygad. Även om jag aldrig slår index så känns det inte rationellt att sälja fonder på minus ” bara för de kostar lite mer”. De är ju trots allt fonder och inte aktier.
Visst kan jag missa vinsten från indexfonder, men tänk om jag nu är en av dessa som har TUR och slår index? Jag har ju inget att förlora 🫣.
Girig att kamma hem vinst är inte prio utan snarare att jag vill inte sälja på minus. Jag tror definitivt att dessa fonder kommer gå upp dock medveten att jag inte kommer ha samma vinst som i indexfonder.
Ok, men då tycker jag så här: Leta reda på alla dyra fonder som gått ner ordentligt. Köp dessa och vänta in att dom ska återgå till sitt tidigare pris. Måste ju vara en vinnande strategi?
Men just nu har mina aktiva fonder gått ner pga börsen är skakig. Haft andra dyra fonder som har gått super och som såldes i December 2021. Tur? Ja och nej
Om indexfondena stiger lika mycket som dina dyra fonder så spelar det ingen roll när du växlar över, den vinsten du gör i de dyra ätas upp av det högre priset på indexfonderna.
Om indexfonderna stiger mer, då får du mindre indexfonder för dina dyrfonder.
Om indexfonderna stiger mindre, ja då får du mer indexfonder och det var rätt att behålla dyrfonderna.
Om du byter till indexfonder för att du anser att det inte går att slå index över tid så har alternativ 3, att behålla dyrfonderna skulle löna sig, redan försvunnit då det inte rimmar med den logiken.
Min definition på en bra fond är en fond som går upp, oavsett avgifter. Och tvärtom förstås.
Aktiva fonder kan vara bra fonder under långa tider men sällan hela tiden. Det är de aktiva fondernas nackdel och därför bör man bevaka sådana fonder så att man bara äger dem när de gör bra ifrån sig. Sköter man den bevakningen har avgiften ingen betydelse. Sköter du inte den bevakningen får du betala en hög avgift för en dålig fond och blir därför straffad dubbelt.
Indexfonder är en bra kompromiss om man vill vara passiv sparare men då spelar avgiften stor roll eftersom du betalar den alltid, varje dag.
Fastighetsfonden är en branschfond vilket gör det mer svårbedömt. Det har varit en kanonfond under flera år men under en period med sjunkande räntor. Kanske är det annorlunda nu, med stigande räntor. Inget är för evigt.
En småbolagsfond som inte är branschspecifik känns som ett tryggare val att behålla.
Du ska nog inte behålla bara för att du inte vill sälja med förlust utan mer se till möjlighterna framåt. En aktiv fond som tappat mer än index kommer förmodligen att återhämta sig snabbare än en indexfond.
Absolut! Det är så jag resonerar. Bra fond är bra så länge den gör bra ifrån sig.
Småbolagsfonder 2 st och fastighetsfonder tror är ändå är bra fonder och att de kommer återhämta sig. Och när det gör det så säljer jag dessa. Eftersom jag tror inte på långt sikt att det lönar sig eller att de slår index
Frågan är inte om jag ska sälja nu, utan min fundering är om jag ska fortsätta spara och följa med uppgång eller avvakta och behålla. I o med att jag tror dessa kommer gå upp
Hej och välkommen till forumet!
Förstår inte riktigt ditt resonemang.
Antingen tycker du väl att det finns bättre fonder, vilket du verkar ha konstaterat. Då är väl det logiska att byta till de bättre?
Eller så tycker du att de du har verkar vara de bästa och bör då behålla dem.
De fonder du väljer kör du också allt månadssparande i.
Men du är inte ensam om att göra tankevurpan att försöka hämta upp förlusten.
Slutligen gör du givetvis som du vill med dina pengar.
Men allt är minus nu. Så om du säljer nu så köper du ju indexfonderna billigt. Det är lite som bostadsmarknaden, om ditt hus går ner i värde gör troligtvis övriga hus också det.
Att sälja på minus är dåligt om du lämnar marknaden helt. Som om du skulle sälja ditt hus och skaffa hyreslägenhet. Då är priset du säljer för helt avgörande.
Men i ditt fall så ska du ju byta till andra fonder som har lägre avgift. Dessa är också på ”minus”.
Så nej jag köper inte ditt argument att du ska vänta till plus. Det kan ju likväl dröja 10 år. Under den tiden har du betalat onödigt hög avgift dessutom.
Byt nu och månadsspara i de nya indexfonderna istället. Just do it.
Du säger i flera inlägg, här ovan är tre av dem, att fonderna är bra och att de kommer gå upp igen. Vad är bra med dem, varför tror du att de ska gå upp och när tror du att börsen kommer gå bättre?
Avgiften som du tycker är “för dyr” dras löpande, varje dag, från ditt investerade kapital oavsett om de ligger på minus eller inte. Banken skrattar hela vägen till… banken.
Tyvärr finns det inget som hindrar dina aktiefonder från att gå ner i värde ännu mer!
Har du bestämt dig för en gräns för hur mycket du är redo att förlora? Hälften av ditt investerade kapital, allt?
Du uppvisar tydlig förlustaversion och behöver komma ifrån det.
Jag hoppas att du inte har en stor andel av ditt totala kapital i dessa fonder.
Jag tror tyvärr att det skulle vara det mest rationella i ditt fall.
Om du inte investerar i aktiva fonder med explicit syfte att slå index som representerar ett genomsnitt av marknaden så ser inte jag något syfte i att exponera mig för en sådan utökad risk.
Nu gör de ju inte bra ifrån sig längre - alltså borde du sälja.
Jag instämmer alltså med de flesta andra här i tråden: Sälj omgående de dyra fonderna som löpande äter av ditt kapital och investera i billiga passivt förvaltade indexfonder istället. Det finns ju som påvisat av @MattiasA90 i tråden även passivt förvaltade indexfonder med inriktning på småbolag (Plus Småbolag) och på fastighetsbranschen om det är vad du tror på för framtiden.
Det finns starka bevis i forskning och tester på att man vill fortsätta månadsspara hela tiden, genom såväl uppgång som nedgång. Jag skrev faktiskt ett längre inlägg för Opti:s räkning på detta nyligen, där jag jämför tre olika individers fiktiva strategier i frågan. Här är två korta utdrag:
Vi utgår från den amerikanska ekonomin, och tänker oss att vi har tre (rätt långlivade) personer som investerar mellan år 1900 och 2019. Under dessa 1 428 månader var ekonomin i recession en bit över 300 månader – ungefär 22 % av tiden.
Alla våra tre investerare vet att man inte kan tajma börsens toppar och dalar, och att man brukar förlora pengar om man försöker. Men två av dem tänker att de ändå kan klara sig bättre än snittet genom att flytta pengarna till bankkontot när det formellt är recession (BNP har fallit två kvartal i följd), för att sedan investera pengarna igen när ekonomin börjar växa.
Alla tre personer investerar exakt lika mycket, 10 kronor per månad, och i exakt samma saker (i ett brett amerikanskt aktieindex och ibland på ett bankkonto, se nedan).
Slutsatsen var:
1 428 månader, 14 280 kr investerat per person, tre olika strategier. Hur mycket hade då våra tre investerare haft på sista dagen?
Jag har 4 indexfonder och 3 aktiefonder ( småbolag samt fastighet). Så jag månadssparar ju i alla 7. Jag tycker de som är dyrare fonder presterar ju bra när börsen går bra 🫣 men är ju dyra.
Så att sälja nu bara för börsen är nere känns ju bara dumt och förhastad.
Tanken är att jag ska sälja 3 av dessa och föra pengarna till 4 indexfonder som jag redan sparar i. Min fråga är ju om jag ska fortsätta månadsspara i dyra fonder tills jag ligger på plus och följa med uppgång eller bara stå still och låta börsen göra sitt jobb vid uppgång.
Självklart fortsätter jag att månadsspara i övriga indexfonder.
Mina fonder har gått ner precis som alla andras fonder det gjorde dessa även under Corona. Nu har jag ju tur som sålde av 30% av aktiva fonder i december 2021. Men precis som jag tror att börsen kommer gå upp så tror jag att de flesta fonder kommer ju gå upp.
Småbolag har ju tendens att gå upp bättre vid bra tider men också gå ner ner under sämre tider. Nu är det ju bara att vänta ut sämre tider…
Så argumentet att sälja nu vid förlust kommer jag inte göra då jag inte tror mina pengar går förlorad. Det får bli min Lekhink
Småbolag har gått ner kanske -30% så det finns skäl att tro att det värsta redan är taget, tänker jag. Jag ger inga rekommendationer men hade jag varit i din situation skulle jag också behålla. Jag tippar att de fonderna kommer att överavkasta index rätt duktigt när det vänder.
Det svåra blir kanske längre fram när småbolagen har gått som tåget, att då bestämma sig för att sälja - sälja en högpresterande fond. Då vill man nog få någon signal om att farten bromsar in. Hur man gör det är en annan diskussion.
Eftersom jag inte tror de presterar bättre på långt sikt. Jag har ju inte haft dessa så länge, behöver ha lite is i magen för att se resultat och därmed vill jag inte sälja nu när börsen går dåligt.
Exakt Det är så jag tänker. Kanske går dessa ner ytterligare eller så börjat de snart stiga igen
Och som du säger så är det svårt att sälja också när börsen går bra, man vill ju helst behålla. Men jag ska påminna mig själv mitt beslut när fonderna är uppe igen
Jag skulle sålt av dom, tappade förtroendet för Enter fonder som är den bäst avkastade aktiva småbolagsfonden som låg investerad i Revolution race och efter allt som hänt fortfarande öser in pengar i bolaget.
Nej tack!
Tror mer det handlar om tur än skicklighet, Robur global och Robur Technology ser också mörkt ut då dom ligger tungt i halvledare.
Så vill man inte skänka sina pengar till någon som sitter och gissar kan man lika gärna investera efter eget huvud.
Bättre att inse att man tänkte fel och balansera om än att ligga kvar i något man inte kan styra över samt betala en massa onödiga avgifter.