Men den har ju presterat bra fram till iår. Hur kan du dra slutsats att det inte är bra fond med tanken på att många fonder gått ner i år?
Finns otroligt bra forskning på detta, bl.a. från Nasdaq Dow Jones. Några intressanta tidbits är att:
- Fonder som presterat bland de bästa i en kategori ett år är nästa år överrepresenterade att vara bland de sämsta fonderna.
- För varje år som går är det färre och färre “överpresterande” fonder som lyckats slå index. På 15 år är det knappt 5 %
- En studie frågade fonder om de överpresterade, hur mycket i snitt, samt med vilken säkerhet. Och räknade sedan enkel statistisk signifikans på det. För att vara 95 % säker på att en fond faktiskt presterade pga skicklighet och inte tur så tog det med månadsobservationer 34 år (om jag minns rätt, i krokarna iaf) innan det gick att säga. Så länge har vääääldigt få fonder funnits. Och dom som har det överpresterar så gott som aldrig, per punkten ovan
Vissa argumenterar utifrån data som denna att överprestation inte finns. Frågar du mig personligen så är det en lite väl snabb slutsats. Min egen åsikt (än en gång personlig) är snarare att det kanske finns, men att det är för dyrt att försöka hitta den (högre avgifter för aktiv förvaltning) och för osäkert när den kommer försvinna (= risk att förlora den eventuella överavkastning man fått).
Hoppas det ger något ![]()
Mvh,
Jonas, VD Opti
Du har bestämt dig för att du ska sälja de här fonderna pga höga avgifter för att istället flyttade till billigare indexfonder.
Då är det absolut enda rimliga svaret på din fråga att sälja NU och flytta pengarna till de tänkta målfonderna.
Det finns ingen logik, matematik eller rationalitet i att vänta.
Vilken fond pratar vi om? Robur global?
Enter småbolag
-
Varför måste du hamna ”på plus” igen just genom dina nuvarande fonder?
-
vad får dig att tro att dina nuvarande fonder du har kommer gå plus igen?
alternativt
- hur vet du att dina nuvarande fonder kommer snabbare på plus än andra, billigare fonder ?
Mitt råd är att sälja omgående och köpa en billig global indexfond
Det kanske finns överpresterande fonder och fondförvaltare som är genuint duktiga. Men då flyttar man bara problemet ett steg, till hur man ska identifiera dessa förvaltare och fonder i mängden av fonder som bevisligen inte är bättre än tur. Det måste ju vara lika svårt att hitta dessa enhörningar som att överpresterar index med aktier själv…
Dina argument för att behålla dom aktiva fonderna bygger på ett känslomässigt band till dem. Det är ok, du får tro på dessa fonder. Men det är viktigt att du förstår att det är därför du tar detta beslut. Din fråga var också egentligen inte om dessa skulle säljas nu, utan framförallt om du skulle fortsätta månadsspara i dessa. Där tror jag dom flesta här skulle säga nej. Av samma anledning som att dom flesta här tycker du ska sälja och byta strategi helt direkt.
Givetvis ska du fortsätta månadsspara i de fonder du tror på långsiktigt…
Ok, så du har bestämt dig för att du inte vill sälja nu. Du vill vänta till fonderna går upp. Ok. Vi släpper säljandet en stund. Vi alla vill nog övertala dig om att det kvittar, men vi släpper det nu.
Din fråga är om du ska fortsätta månadsspara medans fonderna är låga och i väntan på att de ökar. Då är svaret JA. Fortsätt månadsspara och sen när de gått upp, så sälj dem och byt till indexfonder. Det är klokast med dina förutsättningar. För då köper du när fonderna är billiga vilket är bra, sen när de stiger så säljer du på toppen.
Kör på det 
Hej Maria, om du redan nu har sju fonder och tydligen en tendens att tänka för mycket på dina investeringar, skulle jag rekommendera en fondrobot med 100% aktier (eller EN så bred global indexfond som möjligt), inget annat.
Du har hamnat i en analysis paralysis och det enda sättet att komma ur är att resetta läget och börja om igen.
Fortsätta med en fond / fondrobot minst några år och glöm hela grejen. Om du vill krydda din huvudinvestering senare, läs först vad forskningen säger och fundera om det är rimligt / nödvändigt alls.
Varma hälsningar från Åbo
!
Jay
Du kan fortsätta månadsspara i svenska småbolag och fastigheter om du så vill. Men jag ser ingen poäng med att välja dyra alternativ?
Har du nån hypotes varför Enter kommer gå bättre framgent än t.ex. billiga passiva PLUS Småbolag Sverige eller billiga aktiva AMF Aktiefond Småbolag? Annars hade jag bytt direkt.
Har du nån hypotes varför LF Fastigheter kommer gå bättre framgent än t.ex. PLUS Fastigheter Sverige? Annars hade jag bytt direkt.
Yes @meros, precis min poäng. Även om överprestation finns så är det för dyrt att hitta det, både i form av fondkostnader men även alternativkostnader i form av risken att man inte hittar dessa – vilket man, per min första bullet, dessutom är mer trolig att inte göra ![]()
Allt kan väl sammanfattas med: Finns överprestation? Kanske. Men den är för liten, för osäker och för dyr för att satsa på.
Sann “överprestation” kommer inte från fondval utan från portföljkonstruktion. Det är välbevisat hur man kan sänka risken i en portfölj/höja den riskjusterade avkastningen genom att öka riskspridningen. Och att hålla nere sina kostnader såklart, i balans med ökad riskspridning.
Mvh,
Jonas, VD Opti
Tack
Det var precis min fråga, om jag inte väljer att sälja nu.
Låter ju klokt att fortsätta månadsspara nu när de är billiga och sälja när börsen går upp
Nu är ju börsen skakig och det är ju knappast endast mina fonder som gått ner. När börsen går upp så säljer jag.
Bättre tror jag inte det kommer gå. Men jag ser ingen anledning att sälja på minus nu när ALLA fonder är nere sedan jan 2022. Hade det varit bra börsår och mina fonder nere DÅ hade jag sålt.
Nu ser jag ingen vits att sälja på minus utan istället spara i indexfonder eller fortsätta spara nu när det är REA 
Är det någon momentumstrategi du tänker dig köra?
För jag fattar inte hur du menar.
Tror du dina dyrare fonder kommer gå bättre tillfälligt och att du sen ska växla över till indexfonder?
Jag tror mina småbolagsfonder och fastighetsfond kommer gå upp när börsen är uppe igen
Okej, very well madam!
Alltså du tror att småbolag kommer att överprestera mot stora bolag. Så tror forskningen med. Men istället för tron bör du tänka på din långsiktiga strategi.
Yes, du vill tydligen ta mera risk med småbolag - men hur mycket, dvs hur stor andel ska dom ha i din hela portfölj? Är det svenska småbolag, globala småbolag?
Ta tid. Detta är viktigt och du måste kunna engagera dig i strategin långsiktigt (+10år).
Baserat på det tankearbetet beskriver du din strategi och målallokering, tex:
70% globalt index
20% svenska småbolag
10% fastighetsfond
Behåll dina gamla fonder om dom passar i din strategi - annars sälj minst dom som inte passar. Och naturligtvis månadsparar du enligt din målallokering framöver.
Ja, men tror du att de kommer att gå upp mer än motsvarande indexfonder som du fått förslag på?
Precis så kommer portföljen se ut. Mina aktiva fonder (småbolag är bara 10%) av hela portföljen.
Nej det tror jag inte på långt sikt. Därför kommer dessa säljas när börsen är på lite bättre humör.
Men på kort sikt?
Varför ska du annars ha dem kvar?