Sälja för att köpa indexfond/LYSA. Ett klurigt "problem?!"

Hej allihopa.

Har ett angenämt problem, mina fonder har avkastat lite för bra…Läs nedan innan ni dömer mig.

Bakgrundsfakta: Jag har aldrig varit inne på att investera på börsen, varit rädd för att förlora det jag haft. Men har alltid kunnat spara varje månad, men då till vanligt sparkonto. För ca 7,5 år sen fick jag Per H Börjesons bok om hur man kan bli miljonär. Han beskriver enligt mig tre typer av sparande… Indexfonder…Aktiva fonder som verkligen är aktiva samt aktier direktägda. Efter att ha läst boken förstod jag inte vitsen riktigt med att välja index. Så jag körde på 3 aktiva fonder. Alla tre fonderna har gått riktigt bra och spöat index som jag kan tolka det…

Totalt sett har jag investerat 350 000:- och portföljen är värd ca 940 000:-.

Sen 1 år tillbaka sparar jag bara i indexfonder efter att ha läst fler ekonomiböcker, bloggar och inte minst allt som Jan har skrivit här på bloggen. Når jag en avkastning på 8% per år är jag supernöjd.

Då jag nu förstått riskjusterad avkastning börjar jag tvivla på att behålla LF fastighetsfond då den utgör ca 50% av min lilla portfölj. De övriga två fonderna är Spiltan aktiefond stabil och Spiltan investmentbolag (som enligt mig är en aktiv fond.) Spiltanfonderna ska jag ha kvar men vad hittar jag på med LF fonden. Detta är ju en branschfond och kan ju gå åt skogen…

1. En tanke är att sälja hela fonden och dra in pengarna på LYSA (i min 90/10 portfölj).
  2. Eller sälja den summan som är investerad i fonden, ca 150 000:- och bara ha kvar vinsten i fonden. Så om den crashar är det bara avkastningspengar som försvinner.
  3. Ha kvar fonden men fortsätta som jag gjort senaste tiden, dvs ej fylla på den utan enbart spara i LYSA 90/10.
Lite fakta som kan vara bra. Jag har stabil budget/ekonomi/inkomst och kan investera ca 20 000:-/månad och detta sker alltså nu i LYSA 90/10. Pengar jag investerar behöver jag inte och kan leva bra utan dem. Hittar dock inget bättre att göra med dem. Horisonten är minst 10-15 år.

Tar tacksamt emot ideer förslag kritik etc med hur ni skulle ha resonerat kring fastighetsfonden. Egentligen är ju detta ett lyxproblem att avkastningen blivit så bra att man börjar fundera om man ska fortsätta. Men man lär så länge man lever…

Avslutningvis hejja Jan, Carro och alla snälla människor här på bloggen, vi småsparare får tack vare er kunskap chansen att ta del av kakan dvs börsen.

Tack!

Fia

Hej Fia,

Kul att du har blivit mer intresserad av ditt sparande och vill engagera dig för att förbättra det.

Spontant skulle jag säga att om du har ett sparande du inte är nöjd med så finns det ingen anledning att behålla det sparandet, utan då kan du lika gärna flytta det till de nya sparandet.

Något du måste ta hänsyn till är i vilken kontoform som sparandet ligger i, är det en aktie- & fonddepå eller ett ISK? Om det är i ett ISK så är det bara att flytta pengarna, men skulle det ligga i en AF-depå så får du ta ställning till hur lång din sparhorisont är på dessa pengar och sedan använda Jans kalkylator för att räkna ut om det är värt att flytta pengarna eller ej, du hittar kalkylatorn här!

Tack för svar.
Det är på AF och horisonten ca 10-15 år.
Det är mest risk i lf fastighet som är jobbig tycker jag. Branchfond…

Om du ska sälja din fastighetsfond (som gett ca 8 % senaste året) så skulle jag satsa dina 50 % på:

20 % på stora investmentbolag; Investor, Industrivärlden och Latour.

10 % på en teknikfond: Swedbank Robur Ny Teknik

10 % på en tillväxtmarknadsfond: MS Invf Asia opportunity

10 % på en svensk småbolagsfond: Länsförsäkringar småbolag

Jag tycker också du ska behålla dina Spiltanfonder.

Sparande i LYSA är dock inget jag skulle göra. Öppna ett ISK konto på Avanza och månadsspara där. I dagsläget när priserna är höga kan man låtta pengarna ligga till sig på kontot. När det blir bättre priser kan man öka fondinnehavet i de alternativ som redovisas ovan. Håll lite koll på börsen. Det räcker om du kollar Stockholmsindex OMXS30 någon gång i vecka för att se när det blir köpläge för nya fondandelar/aktier.

Lycka till!

Fia

“Pengar jag investerar behöver jag inte och kan leva bra utan dem. Hittar dock inget bättre att göra med dem.”

Det finns många hjälporganisationer som behöver stöd. Skänk en slant och du kommer att känna stor tillfredsställelse och kommer sova gott om natten.

Jag sover som en prinsessa.

Det räcker med att en ärta kommer in under madrassen för att det ska bli problem med sömnen.

Tack för ett gott skratt @Kurt :joy: