För ca 10 år sedan började spara i aktier på Avanza. Då hade jag större intresse och la mer tid på det. Med tiden har intresset minskat och jag är inte alls aktiv. Det innebär att många av aktierna gått rätt dåligt.
Bland mina aktier finns mer stabila som Axfood, Inwido, Nibe, Mips för att nämna några men sedan har jag också (för mig) mer random aktier (min värsta är Fingerprint som gått massor back), Cortus Energy, SBB, Petonic medical, Starbreeze och andra.
Samtidigt har jag ett ganska stort månatligt sparande på Lysa i ISK-konton som tuffar på bra. Sparar till pension, på lång sikt och ett kortare sparande på räntekonto.
Jag vet rent teoretiskt att det senare typen av sparande passar mig mycket bättre, men det tar ändå emot att sälja av aktier där jag gått med mycket förlust.
Nu funderar jag på om jag helt ska sälja av aktierna och bara svälja vinsten, eller försöka sortera upp. Hur hade ni tänkt?
Om du har lekt färdigt så sätt in allt på Lysa !
Där gör dom bättre nytta och du kan göra annat med din tid och sen dessutom gå i pension tidigare med alla extra pengar du kommer tjäna. Win-Win
Nu behöver du ju inte nämna siffror här men låt oss säga att du köpt aktier för 10.000 som nu är värda 1.000 - ska du verkligen sälja dessa till 9.000 kr förlust på ISK och köpa fonder?
Det är ingen annan än du som kan avgöra vad du acceptera som förlust. Att föreslå att man ska sälja utan att veta förutsättningarna är korkat.
Bra perspektiv, tack! Några aktier är definitivt mer åt det hållet, och där tar det emot att sälja mer om det skulle vända. Andra mindre förluster. Men på det stora hela är det ändå en stor procentuell förlust.
Axfood
Cortus Energy
Fingerprints Cards B
Hexatronic group
Instalco
Inwido
Kinnevik B
Mips
Noebo Fastigheter
Nibe industrier B
Peptonic Medical
SBB
Starbreeze A
Stockwik förvaltning
Terranet
Vitrolife
Zaptec
Zignsec
Det låter som du gar hittat en strategi som funkar för dig dvs Lysa. Sälj av aktierna och glädjs att du lärde dig detta tidigt i din investeringskarriär
Analysera dina aktier: Se över dina nuvarande investeringar och bedöm deras potential. Stabilare aktier som Axfood och Nibe kan vara bra att behålla långsiktigt.
Diversifiera: Minska risk genom att sprida dina investeringar över olika sektorer och typer av företag.
Överväg en ny strategi: Om du inte är aktiv på marknaden, fundera på passiva investeringar som indexfonder eller ETF.
Hej! Tack för ditt perspektiv. Behöver läsa på mer om indexfonder, alltid legat i bakhuvudet och har någon enstaka. Har du tips på exempel på indexfonder som är billiga? Och vad är ”billigt”? Jmf med Lysa som jag ändå förstått är billigare än många av sina motsvarigheter av fondrobotar (Avanza Zero, Savr osv). Kanske ska skaffa någon till sådan fond. Jag försöker spara med hållbar profil så gott det går ska kanske tilläggas. Tacksam för svar!
Jag har gjort samma resa, men har gjort det lite stegvis och successivt flyttat över allt mer från enskilda aktier till breda fonder.
Har faktiskt aldrig ångrat att jag sålt av en aktie som legat minus, det har bara varit skönt och befriande efteråt. Jag hade trott att det skulle kännas svårt och att jag skulle gå in och kolla flera gånger hur den hade gått men det har istället bara varit skönt att vända blad och satsa på det jag tror på istället. Även i de fall jag efteråt kan se att jag hade tjänat på att ligga kvar har jag inte brytt mig. Jag har ju gjort vinst på andra ställen istället.
Du kanske kan testa att sälja av några och se hur det känns om någon månad så får du kanske motivation att fortsätta på det spåret?
Om du inte hade satt in pengar på avanza och köpt samma aktier idag så ska du heller inte fortsätta äga dem. Ingen kan förutsäga framtiden, dem kan lika gärna gå upp 50% som ner. Finns ingen logik i att ha kvar dem om du tror att Lysa är en bättre investering.