Hej allesammans!
Ny på sidan efter lite tips och råd från en kompis i bastun!
Lite bakgrund. Sedan några år har jag sparat i fonder på Handelsbanken(främst multi asset 75) och varit relativt nöjd med detta. Under 2021 köpte vi nytt boende så alla fonder såldes av och efter flytten hade jag lite kapital som jag återinvesterade i diverse nya fonder (ca 400k i fonder och 150k på sparkonto). Fonder som köptes var multi asset 100 och 75, Handelsbanken Sverige, Handelsbanken hållbar energi och Astra Zeneca. Gjorde större inköp med några veckors intervall under ca 3 månader och därefter månadssparning.
Nu har jag alltså fått lära mig en hel del nya saker och inser att de avgifterna jag betalar är alldeles för höga (samtliga kring 1,5-1,8%) och min portfölj kanske inte riktigt är ’diversifierad’ tillräckligt.
Har startat en robot på Lysa och öppnat Avanza konto. Nu vill jag alltså flytta över pengarna i mer sunda investeringar. dilemmat är dock att samtliga fonder jag vill sälja på Handelsbanken just nu ligger minus (någon ligger ca 10 k minus, vissa ca 1k). Innebär detta att jag ska vänta tills det är plus innan jag säljer? Eller är det en tankevurpa då de fonder jag kommer köpa sannolikt också billigare?
För övrigt, om jag säljer och ska återinvestera i annat, Skall jag investera över tid för att minska risk eller är det okej att köpa allt på en gång?
Tack för kloka råd!
/nybörjare simon